1/ Jag anser att det är affärernas skyldighet att informera om de arter som de säljer och då t.ex. tala om att praktbotior behöver rejäla akvarier och att ett 110 liters är alldeles för litet. Om inte affären gör detta så ser jag det som självklart att affären skall ta tillbaka fiskarna och ersätta kunden. I detta fallet så lovade de ju att byta in dom och då borde det ju inte vara några problem.
2/ Samtidigt så skall man ju som kund se till att man har kunskap om de djur man har tänkt införskaffa (det står t.o.m. angivet i lagen).
3/ Så till frågan om affärer i allmänhet skall ta tillbaka fiskar som kunder har tröttnat på (alltså inte specifikt för detta fall). Att ta tilbaka fiskar från kunder är ett stort riskprojekt eftersom alla fiskar har olika bakteriestammar, det är ofta svårare att introducera några få fiskar i ett akvarium (som det blir från en privatperson) än en stor grupp etc. Därför vill jag nog påstå att en seriös affär inte tar tillbaka fiskar från privatpersoner - detta för fiskarnas bästa (talar av egen erfarenhet efter att ha haft akvarieaffär under rätt många år (den var då t.o.m. Europas största)).
4/ Dock har man en affär så vill man hålla sig väl med kunderna och även jag tog ibland tillbaka fiskar (speciellt från barn) för att vara hygglig, eller för att jag kanske gett ofullständig info vid köpet (så att kunden missuppfattade vad som gäller). Det skall dock sägas att jag sedan avlivade dessa fiskar när kunderna hade gått.
5/ Självklart skall man ALDRIG släppa ut sina fiskar i naturen, det är dels djurplågeri och dels kan det få negativa påverkningar på naturen.