Halloj Norrsken!
Det är jättekul att du fått intresse för akvarium och fiskar samt hittat hit till zoopet! Jag läser att du skall dra igång ett 100-literskar, och det kan vara en lämplig storlek att sätta igång hobbyn med. Ditt förstaval av fiskar är inte så dumt, om man då, som flera har skrivit, bortser från scalarer - som ju är en ciklid och blir ganska stor - med andra ord; ganska snabbt växer ur ditt kar. Detta har redan många påpekat, så jag behöver inte dra det igen.
Jag funderar lite på om du har studerat in, läst och kollat om just dvärgciklider? Det här är en grupp fiskar som kräver lite vana och som lätt kan ge ganska stora besvikelser - om man inte är beredd på hur dessa beteer sig och om man inte ger dom rätt betingelser. Dvärgciklider som begrepp är omfattande och det finns en mängd varianter och beteenden. Till exempel är vissa parbildande och andra är haremslekare, alltså en hane kan ha flera honor i sitt revir och leka av dessa i omgångar.
Jag avråder dig absolut inte att skaffa dvärgciklider - de är hyfsat lättskötta men man får hålla koll på parametrarna.
Om du vill ha lugn och ro i karet - utan en massa jagande, revirstrider o.dyl. så tycker jag att en liten grupp fina Platys inte alls är en dum idé. I 100-liter får dessa plats och jag tycker nog att ett litet stim på runt 15 st. Kardinaltetror också skulle kuna funka utan problem. Här har du färgglada fiskar som är lugna och snälla. Sedan kan man ju addera flera olika små fina Corydoras-malar som kan hålla till på bottnen.
När du fått igång ditt kar och det har infunnit sig en vattenbalans som är beständig (genom korrekt skötsel) så kan man ju börja fundera på att addera någon dvärgciklidgrupp. Kakaduaciklid är en vacker och trevlig variant som är ganska lättskött. Det är en haremslekande dvärgciklid och du skaffar då en hane och, till att börja med, förslagsvis två honor. Inreder karet så att dessa trivs, känner sig trygga och kan bilda revir o.s.v.
Jag skriver detta till dig därför att jag ser din iver att komma igång - och liksom hoppar på en viss fisktyp direkt och det kan kanske bli lite knepigt om man inte riktigt är erfaren till viss del. Jag avråder dig alltså inte på något sätt att sätta igång att prova på dvärgciklider - men jag råder dig till att skynda långsamt - starta igång karet, introducera något lättare fiskar till en början och sedan sakta avancera till lite mer krävande arter!
Lycka till med ditt kar!:)