Halloj igen, Norrsken!
Det är ganska vanligt att det blir lite "heta" åsikter när så många vill hjälpa till och ge råd. Det visar också hur bred och personlig den här hobbyn är - och hur olika vi akvarister uppfattar fiskars beteenden o.s.v.
Jag tror att du gör helt rätt nu som tar det lite easy i början, med fiskar som är "snälla" och så att säga inte gör så mycket väsen av sig - tids nog kommer suget och lusten att testa lite mer krävande fiskar. Jag tycker faktiskt att ett fint inrett kar med enbart Platy och ett stim Kardinaler är nog så intressant, vackert och tillfredställande. Men, har man väl satt igång kommer utan tvivel lusten att fortsätta och prova sig fram med andra arter.

Palettciklider är verkligen vackra, intressanta och faktiskt ganska lättskötta. De här afrikanska cikliderna har dock ett ganska bitskt temperament, speciellt vid lek - och de kan, men inte i alla fall - undantag finns såklart - gå rätt hårt åt ett mindre akvariums övriga innevånare. Låt dig därför inte avskräckas av det vi sagt ang. Paletter, utan kolla gärna upp dessa ciklider - läs och titta på filmer på YouTube t.ex. I nuläget tror jag dock att en liten grupp kakaduor kan vara lite trevligare som första ciklid.
Återigen, Norrsken - Lycka till med ditt kar - och lägg gärna in lite bilder på det senare och uppdatera oss om hur det går!:)