En annan sak jag faktiskt funderat en del på (när vi ändå är inne på den röda myggan och dess för och nackdelar) är huruvida hemoglobinet är orsaken till de allergiska reaktionerna. Att dessa röda mygglarver ger reaktioner säger jag inget om, men är det verkligen hemoglobinet i sig som är boven. Människokroppen (eller rättare sagt blodet) innehåller generellt 150-170g hemoglobin per liter blod vilket utgör ca 6,5% av blodvikten. Utan hemoglobin skulle vi inte kunna syresätta våra inre organ, muskler och vävnader och vi skulle inte heller kunna frigöra samma vävnader från koldioxid. Hur kan man då vara allergisk mot ett ämne som flyter i så hög koncentration i kroppens blodomlopp och som varje levande människa är beroende av för överlevnaden?

Är det så att myggans hemoglobin på något sätt skiljer sig från vårat och i sådana fall hur? Efter gediget letande på internet så kan jag inte se att proteinet hemoglobin hos djur och människor är annorlunda på något vis, utan att det snarare är detsamma till struktur och molekylära uppbyggnad. Eller binder myggans hemoglobin något annat ämne som är orsaken till de allergiska reaktionerna?