Håller med Kjell! Visst finns där de som utnyttjat systemet men tror det är långt ifrån ens många. Man får ändå tänka på att man inte får ut full ersättning vid sjukskrivning och därför oftast får leva ett liv där ekonomin precis går runt. Hade dessa människor kunnat jobba, och därigenom få ett bättre ekonomiskt liv, tror jag också att de hade gjort det.

Även jag har lagt min röst på vänstern. Detta för att stödrösta mot en vänsterstyrd regi. Hade gärna rörstat S men Mona Sahlin är inte en av mina favoriter (största misstaget S gjort?). Nej jag vet man inte ska personrösta men går i mitt fall inte att komma ifrån.

Anledningen till jag vill se vänsterblocket styra är ganska enkelt. Jag är student som är på väg ut i arbetsmarknaden det kommande året. Bor fortfarande hemma som 21-åring och kommer vara färdig med mina studier när jag är 22. Efter detta vill jag så snabbt som möjligt få en fast anställning för att även då kunna få ett lån och flytta till min egen bostad. Högerblocket menar att deras politik ska göra det lättare för mig att komma in i arbetsbranschen genom att ha förlängda och ökade prövoanställningar. Vad de inte insett är att företag utnyttjar detta till max och har en anställd i sex månader utan att betala för en, och när dessa sex månader sedan gått skickar dem en och plockar in en ny. Visst blir det lättare att komma in i arbetslivet men resultatet blir inte ett jobb!
Vänsterblocket vill istället (även om det höjer skatterna för arbetsgivarna, vilket även jag tror gör att arbetsgivarna söker kompetent personal och inte första bästa som jobbar för statliga pengar) att man ska bli fast anställd direkt vilket är den trygghet vi yngre behöver.

Visst behöver man inte bo hemma för att man studerar, inte det jag säger, men jag personligen vill inte sätta mig i en hyreslägenhet där utbudet här i Malmö inte är så stort. Dessutom ser jag det som en stort ekonomisk minus att bo i hyres men det kan vi ta en annan gång..