Jag skulle säga att priset är en skillnad, större sötkar så sjunker kostnaden per liter aningen medans salt har en rätt konstant kurva.
Sen tycker jag att det är mindre skilland kvalitetsmässigt på prylarna i sötvatten, salt är riktigt marigt.
Du bör tänka till innan du snålar på vissa prylar, skummare är nåt många får "byta ut" då deras första som rekomenderades av malawikungen i den lokala butiken inte klarar av nåt större än ett nano;)
En dyr skummare behöver inte nödvändigtvis vara bra utan de gäller att läsa på, skummare är nästan genomgående klassade för större kar än dom klarar av.
Samma gäller belysning det finns några riktigt eländiga T5 ramper där ute som man knappt kan odla alger med.

När de kommer till stabilitet/balans så är min 200 rätt likt mitt 500 liters, mycke koraller per liter så går svängningarna fort oavsett storlek.
Går man upp mer i storlek så kan jag tänka mig att man ser större skillnader i stabiliteten.

Däremot så kan jag fixa en hel del eländen som feldoseringar jonobalnser och spårämnesbrister med ett 50% VB i mitt 200 liters.
Det blir däremot sämre med 500 burken där 100 liter är bara 20%, och de tar ett dygn att bereda varje byte.
Ett hett tipps är ett stort VB kärl med ordentliga pumpar och värmare, själv skulle jag vilja ha ett större än mitt befintliga.
Jag har ett på 140 liter med 2x2000l/h pumpar samt en värmare.

//NiXoN