Jag kollade mest på vad LED rampen levererar med 60w och sen vad mh´n ger med 250w.
Om mh´n åker på storstryk så borde motsvarande effekt med T5 kunna komma rätt nära LED´n för att din tes om att LED och T5 är jämbördiga watt för watt;)
Dethär är dock en extremt dålig jämförelse då man inte tar spridningen i beaktan, metallhalogenen är nog inte alls så underlägsen om man gjorde en mätning på en större yta och inte bara rakt under. Samma gäller såklart även T5.
Men det är samtidigt de som delvis gör dioderna så bra, du får effekten direkt dit du vill ha den och inte upp i en reflektor.
När det kommer till dioder/lampor så tycker jag självklart att man skall jämföra äpplen med äpplen, dvs tar man ett high end T5 rör med reflektor så skall man inte jämföra den med en LED list från jula.
Däremot så är det inte riktigt dags för den vanliga akvaristen att byta ännu, jag är rätt övertygad om att det kommer att komma bättre ramper med mer alternativ frammöver.
Tex möjligheter att ställa in färg på belysning timers/dimmning och så vidare...
De hemmabygget jag refererade kostade 300dollar i material, dvs även om man gör saker själv så är de fortfarande dyrt.
Det kan dock vara fördelaktigt för dom som behöver den typen av extremt kraftig belysning.
Om inte elen ingick i hyran så hade jag nog börjat bygga för ett tag sedan.
//NiXoN