Jaha då försökerjag svara lite;)
T5 är för tillfället det enklaste och bästa valet för avancerade/svåra/lätta koraller.
Problemen är dock att man behöver byta rör rätt ofta om man skall ha max effekt på dom, man skall även välja en bra ramp för att få ut nåt av värde ur rören.
Gärna bra reflektorer, typ bresslein eller liknande och hälften så många vita rör som du tänkt dig ursprungligen;)
Ha så långa rör som möjligt, logiken bakom är att rören kostar nästan lika mycket om de är 24 eller 80w.
Så att ersätta 48w kan kosta 450kr och 160w kan gå på 500kr, du får helt enkelt mer effekt per krona.
Det du läst om kallas för Refugium, jag ser lite fördelar med de hela och ångrar att jag inte byggt in det från början i mitt stora kar.
Man skall dock alldrig använda Caulerpa då den har en tendens att krascha/dö/"go sexual" som innebär att den släpper ifrån sig allt budet fosfat etc...
Chaeto som är en spagettiliknande alg är betydligt bättre och har inte desssa problem/risker
Fördelarna med refugium.
-Näringsabsorbering.
-Tillväxtort för smådjur, dvs levande foder för allt i huvudkaret...
-Ph stabilisering, motvänd bellysningstid så konsumerar algerna co2 på natten och hindrar en ph dip.
Nackdelar.
-Om man kör med sand/dsb så kan det ställa till de vid felhantering.(jag är inte en dsb suporter så kolla med andra)
-Kalkalger börjar växa på skummaren om man inte har en ljusfälla.
-Tar utrymme.
-Kan bli nästan lika kul som huvudkaret.
Sen kan man köra helt bra utan refugium men du måste ha någon typ av arbetsbelysning för sumpen, det är bra at fixa nåt ordentligt så man ser vad man gör.
Jag skulle satsa på ett betydligt större kar i sumpen, mest för att få ökad flexibilitet och säkerhet.
Säg 200-250 liter(inkl refugium), då kan du ha en sötvattendel för påfyllning och ordentligt buffert utrymme vid elavbrott.
//NiXoN