Menade inte att beskylla dig för en dålig uppstart, vad jag menade var att jag inte har någon aning hur du skött uppstarten. Dåligt skrivet av mig, my bad...

Att du har en fisk som visar symptom på sjukdom behöver inte betyda att något är fel med vattnet, men för min del har det varit så. Dom gånger jag haft fisk som visat symptom har jag samtidigt kunnat identifiera ett fel på vattnet (för höga halter av ammoniak eller nitrit, dålig syresättning, för varmt vatten). Två fiskar har dött utav vad jag tolkar som ålder (fjärilciklider som var 3-4 år gamla), annars har mina fiskar som dött gjort så i samband med att jag hittat något fel i karet.

Och för mig har aldrig mer än 1 fisk insjuknat i taget. Alla andra fiskar är till synes friska och glada. Detta har fått mig att slappna av och fler fiskar har dött som följd av min passivitet. Så att det bara är en fisk som visar tecken på sjukdom behöver absolut inte betyda att allt är ok, det kan snarare vara tecken på att den första fisken är den svagaste och därför den som drabbas först.

Att fenor saknas är aldrig ett bra tecken. Ett litet jack i stjärtfenan kan bero på bett men att en femtedel saknas låter snarare som fenröta eller dylikt. Svårt att säga utan att ha sett en bild, men en guppy som mår dåligt p.g.a. för höga halter av ammoniak/nitrat/nitrit i vattnet är mycket mottaglig för diverse sjukdomar såsom fenröta.

Jag har inte haft ett bra facit av fiskar som insjuknar och återhämtar sig, för min del slutar det nästan alltid med fiskdöd.

Tycker du borde göra som ansjo säger och ta bort guppyn, särskilt som du märker att fenan är delvis borta. Säger inte att det är fenröta, men om det skulle vara det så skulle jag personligen vilja undvika smitta ner hela karet. Fenröta kan vara väldigt smittsamt.

Mitt tips är fortfarande att du ska testa ammoniak halten med ett bra dropptest. Nu har det väl gått så pass lång tid att även nitrat ska ha börjat bildats och därför hade jag även testat för det. Jag vet att experterna inom hobbyn inte alltid kör med tester men för mig som är nybörjare har dropptest varit ovärderligt vid uppstart.

Har precis startat upp ett 100l yngelkar för mollys och trots att det endast går 3 yngel på 1cm st så har jag efter 4 dagar fått en rejäl ammoniak spik. Utan dropttest hade jag aldrig upptäckt detta, så tester (framför allt vid uppstart) rekommenderas varmt!