defdac skrev:Den gröna cladophoratussen som börjat växa på din rot skulle vissa växtakvarister vara *grymt* avundsjuka på. Jag har sett riktigt duktiga växtakvarister som lyckats scape:a med just den algen, men det är svårt.
Mer glada nyheter: Toffsalgerna håller på att dö, det är då dom blir sådär röda. De röda hårda "prickalgerna" är nedbetade toffsalger, förmodligen av dina räkor.
De gröna hårda prickalgerna är också ett ganska "bra" tecken. Dom uppkommer bara i ganska friska växtakvarier när man göder lite för lite - vilket gör att vi kommer in på din nitrathalt. Dina uppmätta värden skvallrar om att du kör med Tetras NO3-test, stämmer det? Isåfall kan du lugnt bortse från dessa testresultat och visar det på 12,5 ppm NO3 så har du i princip inget nitrat alls. Det är ett fantastiskt dåligt nitrat-test. Jag har för mig att det visar över 25 ppm när jag ligger på en dosering på runt 5-10 ppm nitrat vilket är lagom.
Eftersom de gröna prickalgerna tyder på för lite gödning (fosfat specifikt) så föreslår jag att du dels börjar dosera lika mycket av allt och inte skippar KNO3 och dels ökar doseringen till runt det dubbla. Svärdsplantorna är misstänkt nitratbrist-bleka, och det kan mycket väl vara för snål PMDD-dosering som gör att vissa växter har det kämpigt. Speciellt som att du har en L. sessiflora som trivs. Den strippar näring som besatt.
Översiktsbilden av akvariet tycker jag ser otroligt lovande ut. Inte mycket som är fel, bara några få algangrepp som man bara ser när man kryper nära med kameran. Jag tror att med så mycket glada växter så har du med *mycket* stor sannolikhet mycket låga näringsnivåer med enbart en enkeldos PMDD där du dessutom skruvat ner KNO3-doseringen. En enkeldos PMDD är väldigt svag. Kommer man upp i så mycket växtmängd som du har måste du öka doseringen. Jag skulle köra 40 ml av varje flaska.
Tack för ett väldigt utförligt svar! Jag tycker de där tofsalgerna växer på hela tiden med nya tofsar, bara sista veckan tycker jag att det har kommit fler men då kanske de är på g ändå. Hoppas det. De som sitter på bakgrunden och är gröna (de fick jag inte med på foto tyvärr) växer dock glatt, men de ser jag ju inte så om de inte tar över hela karet så...
Gällande nitrattestet så är det mycket riktigt Tetras NO3-test men också eSHas aquaquicktest som visar samma värde (mellan 10 och 25). I början visade eSHat 0 och det har stigit allteftersom. Tänkte att när båda visar samma så borde det vara okej trots att jag vet att såna där remsor inte är något bra men så var det alltså inte. Finns det något NO3-test som är bra? Är det andra värden jag bör kolla upp med tanke på lagom mängd växtnäring?
Så jag ska dubbla PMDD trots att jag endast byter 33% i veckan? Hur vet jag att det inte blir för mycket - kan jag kolla det med tester? Klarar alla fiskar och räkor det? (ja jag är en hare men det har varit så mycket strul, sjukdom och fiskdöd att jag orkar inte att allt bara knalldör).
defdac skrev:Staghornalgerna i mossan skulle jag rulla upp på en uppruggad grillpinne. Jag gör såhär i ena änden med en kniv, och då blir den en veritabel trådalgsmagnet:
http://www.flickr.com/photos/defdac/4163384929/in/set-72157606578296156/
Jo jag har rullt upp en del men som hannes säger kommer det även med en hel del mossa. Ska prova din pinne. Är det bara att fortsätta tråda med jämna mellanrum eller kan man påverka den på nåt sätt?
defdac skrev:Är du säker på att det är Staghorn och inte Cladophora du har i din mossa hannesc? Staghorn brukar nämligen inte hålla sig kvar. Den växer explosionsartat en liten stund, pga en ammoniumspik/instabilitet, och sedan dör den ut. Cladophora däremot är mer ihållande då den gillar ungefär samma förhållanden som växter, och kan vara speciellt ihärdig i mossa och nålgräs.
Det är nog inte Staghorn i mossan på bilden i den här tråden. Det är sannolikt döende Cladophora som börjat bli grå. Staghorn har mycket grövre trådar. I den här bilden ser man grå Staghorn och lite grön Cladophora för att visa på olikheten:
http://www.defblog.se/picture/1728.html
Ja trådarna har gått från att vara väldigt gröna (så att man inte såg skillnad mellan dem och och mossan) till att bli mer gråaktig. När man får upp den ur karet är den dock grön runt fingrarna.
defdac: du verkar så otroligt insatt i detta, finns det något "enkelt" ställe där man kan kolla vad som gynnar olika alger, vad olika näringsämnen gör för alger och växter och vilka nivåer detta sker på? (Önskar jag kunde krypa in i din hjärna och bara suga åt mig information. :))
Undrar också hur jag ska tänka kring andmaten - hur mycket skymmer den växterna under? Guramisarna gillar att ligga där under och jag har hittills inte sett att växterna under den växer sämre (snarare har de mindre alger). Jag har låtit andmaten växa fritt nu när jag fick alger och hoppades att den skulle konkurrera ut den göra kanske mer skada än nytta?