JÄTTETACK för att du tar dig tid defdac! Du beskriver så jag fattar och det är tamejfasiken inte dåligt gjort av dig. :d
Har några fler frågor, hoppas det är okej:
Sessilifloran är alltid brun "i mitten". Översta topparna på kanske 1 dm är grön men under är det brunt. Vad kan det bero på? Har därför tidigare klippt ner den hela tiden men både jag, fiskar och räkor gillar skogen så nu får den växa och vara brun. Jag har haft funderingar om det är alger, smuts, nån brist men du kanske vet? (Lägger in en bild, den blev dock inte så bra på grund av motljuset mot glaset men jag tror man ser ändå).
Lägger också in bilder på vattenspikbladen så du kan se de bruna kanterna. Tycker inte att det verkar vara alger (går inte att skrapa bort) men du har kanske nån idé. Jag är jätteledsen att jag får kapa dem hela tiden för jag vill verkligen ha dem på vissa utvalda ställen då jag tycker att de är jättevackra.
Gällande svärdsplantorna - innebär det något negativt för dem att jag behåller blad som har gröna mattor och tofsar i kanterna? När nu några blad äntligen börjar växa upp så att de börjar dölja pump och annat känns det ju surt att klippa ner dem (och ska jag klippa bort alla med alger kommer det bli rejält glest). Finns det nackdelar att ha kvar dessa blad (de skickar sporer och förökar sig, växten mår sämre etc) eller kan algerna ge med sig på bladen och försvinna om det blir bättre balans och växten mår bättre?
Undrar också om t ex en svärdsplanta är hälften i skugga - kan de bladen i skugga då tillgodogöra sig ljuset som den andra halvan får eller hur funkar det?
Det är svårt det där med pmdd och vad som anses vara ett "normalt" växtbestånd som ska ha "normal" dos tycker jag. Jag trodde jag hade normalt eller lite mindre än normalt. När jag börjar med 40 ml pmdd - ska jag köra det 1 ggn i veckan efter vattenbyte eller ska jag ta det 2 ggr/v? (jag tar det hellre 1 ggn/v om möjligt). Kan jag förvänta mig något speciellt efter en sån rejäl höjning som mer alger till en början eller något annat? Är det större risk för nitrit eller annat som jag bör hålla koll efter.