oaken skrev:De flesta Parosphromenus-arter kan hållas parvis i akvarium på 12 liter (30x20x20 cm) och uppåt. Vissa arter blir lite större, typ P. quindecim, och bör hållas i akvarium som är åtminstone 25 liter.
Tack för svaret. Det gäller väl då även P.deissneri? Det verkar vara så olika rekommendationer, men jag har förstått att små akvarium ska gå bra.
Vad gäller vattnet då ja, jag har chokladguramier just nu och Ph ligger på cirka 5,5. Jag använder torvfiltrerat osmosvatten, det märkliga är att vattnet trots det låg på cirka 7 när det kom ner i akvariet trots att det låg på kanske 5 i spannen. Sedan stoppade jag ner torv i filtret och Ph har sänkts! Men vid vattenbyten stiger det lite och sänks sedan. Det är väldigt märkligt. Har du någon aning om hur man kan lösa det?
Är lakritsgurami enklare eller svårare än chokladgurami? Jag har haft chokladgurami i vanligt kranvatten också men de verkar trivas bättre nu. Snabbväxande växter ska man väl egentligen undvika i surt vatten för att inte få Ph-svängningar?