Hej defdac och tack för svar igen! Hoppas du haft en trevlig helg!:)

Jag har kollat hur jag skött akvariet och nu när du har förklarat lite blir jag lite illamående över hur jag tillsatt näring sista månaderna. Måste fråga om detta kan ha något att göra med algerna i karet?
Tillsatte tidigare 15 ml av varje vid vb. Sen medicinerade jag några svängar och tillsatte inte PMDD alls på kanske två veckor. Därefter har jag tillsatt
100814 25 ml (alla - ville ha i lite extra efter att de inte fått nån näring alls på ett tag)
100820 15 (alla)
100827 20 ml micro+, 15 ml KNO3, 17,5 ml [FONT=arial]KH2PO4[/FONT]
100903 20 ml (alla)
100910 20 ml (alla)
100917 20 ml micro + och [FONT=arial]KH2PO4, 10 ml KNO3
100923 15 ml (alla)za

Kan dessa svajiga nivåer har något med algerna att göra? Det jag inte förstår med allt det här är varför det blivit sån jädra alginvasion sista veckorna och inte tidigare? Det har funnits lite då och då tidigare (framför allt kiselalger efter uppstart och även efter medicineringen) men nu har det ju varit tokmycket av prickalger, tofsalger, de där trådarna och nu hagtorn (tror jag att det är, kan vara nån avart av tofs kanske också).

Tänkte att det kan vara bra att om någon läser tråden längre fram med samma funderingar som jag att se hur det går när man inte håller sig till en jämn nivå av PMDD - ajja ajja! [:-55]

Fick även svar från vattenverket och det de uppmätt senast var <0,5 mg/l av NO3 vilket är 0.5 ppm eller? Det visar i så fall ju precis som du säger att nitrattest är helt åt helsicke då mina tester från kranen visade från 10-12,5 ppm.

Efter mycket övervägande följer jag dina råd med en kompromiss. Jag dubblar inte till 40 nu med tanke på att jag har pytsat i så olika nivåer på de olika näringsämnena ifall att en jämn balans mellan de alla gör att de kanske kan tillgodogöra sig av alla ämnen och det kanske räcker med 30 ml? Tänkte på det du sa att om man har brist på ett ämne så käkar växterna heller inte upp de andra. Jag gör också så att jag tillsätter 20 vid vb och 10 i mitten av veckan för att jämna ut det lite eller blir det också "obalanserat"?

[/FONT]