defdac skrev:
Det låter som en bra plan, men det märks fortfarande att du tror att höga PMDD-nivåer orsakar alger.

Du kan i princip ligga på 10 ggr doseringen, bara du gör det stabilt och har bra med växter. Det kommer inte ge mer alger.

Tom Barr, en av de bästa växtakvaristerna i världen, doserar 10 ggr mer fosfat än vad som är i vårt grundrecept t ex (5 ppm jämfört med våra 0,5 ppm). Det är till stor del tack vare honom som vi kommit på att fosfat och nitrat inte ger alger och att det är ammoniums om är den egentliga boven.

Nej den analysen gör inte jag av ditt akvarium. Jag tycker det är ett typiskt stabilt handhållet växtakvarium vars enda riktiga misstag är att ha halkat ner på för låga näringsnivåer generellt. Prickalgerna och den stora gruppen L. sessiflora skvallrar om det. Gröna prickalger uppkommer bara i välskötta näringsbegränsade växtakvarier, och akvarier med stora grupper L. sessiflora är nästan alltid näringsbegränsade..

Hej igen!
Nej jag tror inte att det orsakar alger med för höga PMDD-nivåer utan jag tänker på räkorna framför allt och vattenkvaliten generellt då jag haft problem med kliande fiskar och några dödsfall sen starten utan att få grepp om det hela. Men som du säger, om jag kör dubbeldos kommer jag upp i max 20 ppm och det ska inte vara någon fara. Om växterna växer och trivs så borde ju allt också bli bättre i karet. Nääää nu känner jag att jag ska sluta krångla och börja lyssna på proffset, dvs dig så jag skvättar genast i 10 ml till av allt och kör dubbeldos hädanefter. Jag vet ju att du verkligen vet vad du pratar om - och det gör inte de där rädslorna som nöter i min bakskalle! :)