Danne och Anzo skrev:Vad gäller kemikalierna så kan jag egentligen bara svara läs på burken, dosering är lite olika beronde på preparat. Nitrivec behöver du egentligen bara om du får nitrit i karet så jag skulle skippa det för stunden, släpp i dina 10 tetror när vattnet har nått en bra temperatur och kolla sedan nitritvärdet ofta under de första veckorna. Orsaken till att du kan göra så här istället är att fiskarna du stoppar i kommer att fixa igång bakterierna åt dig om du bara tar det lite lugnt och inte förhastar dig.
Under den första månaden bör du mata extremt lite (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sedan det) och undvika vattenbyten om du inte får nitrit i karet. Skulle du få nitrit i karet så byter du 50% av vattnet dagligen tills vattenvärdet är under kontroll igen.
När karet väl är inkört så räcker det med att byta en gång i veckan och då ca 30% i taget. Det är bättre att byta ofta och lite än sällan och mycket då stora vattenbyten kan förändra vattenvärden och temperatur ganska drastiskt.
Hoppas att detta fick saker och ting att klarna lite :)
Det enda jag inte gjorde efter er guide var att plantera för mina växter är i det lilla akvariumet och tänkte flytta över en växt med tetrorna samt köpa ett par till i helgen, hoppas det inte är allra nödvändigast att platera växter direkt annars får jag flytta över två nu.