Har ett 540-liters kar och f.n. ett Eheim 2028 och ett AquaClear 802 med en filtermatta.
Tidigare fanns det även ett Eheim 2252, men det har skattat åt förgängelsen sedan en tid.
Om jag skall fortsätta med malawiciklider skulle jag vilja ha mer cirkulation i karet och skulle därför vilja ersätta det frånvarande Eheimfiltret med något annat och förhoppningsvis ännu bättre än vad den gamla 2252:an var, dessutom tycker jag AquaClearpumpen låter lite väl mycket, speciellt om det skulle glidit så det ligger mot någon ruta eller på annat sätt alstrar vibrationer som går ut i glaset och bänken.
Är Tunzes pumpar hyfsat tysta (eller skall man skaffa vibrationsdämpningsmojängen på en gång), och så problemfria att det motiverar priset?
Tunze har ju även ett helt koncept kring sina pumpar så att man kan bygga på med olika filterklockor, controllers och jag vet inte vad.
Så frågan är, Eheim 2252 med sina begränsningar och möjligheter eller Tunze med sin utbyggnadspotential och möjligheter till styrning av cirkulationen?