Tack bossep för dina svar. Kan säga att jag är sjukt nära att ge upp hela akvaristikgrejen just nu. Är sjukskriven och skaffade akvarium för ett intresse som dessutom är lugnande och jag känner mig inte ett dugg lugn. Har varit strul från dag 1 med nya saker efter varandra hela tiden. Och nu detta. Intressant med historien genom tiderna! Mitt första jobb var i en akvarieaffär i slutet på 80-talet och då fick jag lära mig att man böt vatten som oftast varannan vecka men oftast 1 ggn/mån vilket jag tyckte var lagom. Fick en chock när jag drog igång hobbyn igen och det ska bytas varje vecka. Men men.

bossep skrev:
Hej,

Nytt filter = nystartat akvarium mer eller mindre. Så du får även mer oordning som du säger.

Ännu en orsak att ta det lugnt med vattenbyten!

Aktivt kol: Detta är bra för att ta bort eventuella rester av mediciner odyl. Du kan köra det en dag eller 2 men vattnet blir nästan kemiskt rent så du måste tillsätta PMDD rikligt efter att du tar bort det.

Har redan bytt vatten idag. Hoppas det finns nog mycket goda bakterier i gruset kvar så att det inte brakar ihop helt nu. Och då hoppar jag kolet.

bossep skrev:
Alger: Börja se dom som dina vänner! Dom är bra på att ge dig en indikering att allt inte står rätt till så du kan åtgärda problemet. Fixa inte symtomen fixa orsaken! Dessutom hjälper dom växterna att ta hand om exempelvis Ammonium och nitrit vilka båda är skadliga för dina fiskar, mycket mer skadligt en vad Nitrat från PMDD kan bli. Se dina alger som ett substitut för de bakterier du saknar. Dom är bättre en växterna på att hantera Nitrit och Ammonium.

Vänner är kanske att ta i eftersom de förstör mina växter men jag förstår resonemanget. Tack för förklaringen.

bossep skrev:
Vattenbyten: Styr detta med Nitrit test eller ännu bättre Ammonium test. Byt bara vatten om du börjar få lite höga värden på det.

En parentes till detta: Många säger att det är oväsentligt att kontrollera Ammonium eftersom det endast är skadligt för fiskarna om PH är högre en runt 8. Detta är riktigt men Ammonium blir sedan Nitrit vilket är skadligt så om man åtgärdar Ammonium så fixar man också Nitriten. Man motar Olle i dörren.

Att man sedan minskar risken för algblomning kanske också är en fördel enligt många.

På tal om algblomning. Det finns en risk att du får lite grönvatten! Drabbas då inte av panik och börja med allehanda motdrag som att släcka/minska ljus, etc. Se i stället dessa mikroskopiska alger som dina hjälpredor. Stoppa i stället tillflödet av näring till dom och öka konkurrensen om denna näring.

Hur? Minska matningen och i värsta fall fiskbeståndet. Se till att konkurrenterna trivs, dessa är de alger och växter du nu har. Dvs ”mata dina växter” (PMDD)! Se till att dessa får tillräckligt med ljus!

Hur ofta kan dessa vattenbyten handla om? Hur mycket? Vid hur mycket ammonium? Vilket ammoniumtest är bra? Och hur doserar jag pmdd? Jag matar väldigt sparsamt redan och tycker redan att antalet invånare känns lite... (Förlåt att jag bråkar.) Ljus har jag 0,3 w/h + reflektorer - har inte möjlighet att utöka.

bossep skrev:
Vad jag tycker du skall göra:

Skaffa lite snabbväxande flytväxter exempelvis Pistia. Låt dessa täcka 10 – 25% av ytan. Om du har mer kan du få lite syrebrist då dessa förhindrar gasutbytet om dom täcker för mycket och dom förhindrar ljusnedsläppet. Skörda regelbundet! Rotsystemet på pistian befrämjar tillväxten av aeroba bakterier vilka du vill ha eftersom filtret inte innehåller så mycket av dom! Om du har tid så skörda pistian genom att klippa av blad och låt rötterna vara kvar, ta inte bort hela växten om de inte får för stor utbredning.

Se till att det finns nog med Nitrat kväve och Fosfat så det räcker till dina andra växter. Mer PMDD alltså. Använd kvävebrist hos dina växter som din mätare för PMDD dosering.

Vad är det för skillnad på Pistia och andmat? Tänkte eftersom jag blev rekommenderad att ta bort alla flytväxter på grund av att de skuggar ljuset (har bara 0,3 w/l + reflektorer) och att de drar för mycket näring. Men Pistia kanske är bättre?
Jag kör nu dubbeldos PMDD och det känns redan jättemycket med tanke på ringa ljus och inge CO2 - menar du mer än så?

Jag är inte riktigt redo att skippa vattenbyten helt om jag ska vara ärlig. Känner mig fortfarande för osäker och har alla varningar om det viktiga med vattenbyten för hårt inpräntat. Kollade också hur det funkar med low-tech men det verkar väldigt avancerat med viss botten och helt andra förutsättningar än de jag har. Har precis investerat i ett nytt filter dessutom. Jag har just nu främst två funderingar - dels att skaffa algätande snäckor sen när kanelbullarna äntligen är väck och att trots allt testa med easy carbo - men då halvdos (om nu vallisnerian och javaormbunken pallar det?). Har även försiktiga funderingar att skippa vattenbytena men känner mig för räddharad och skrämd av alla som skriker "nej nej". Än. Jag ska fortsätta kolla runt och fundera.

Jag är inte ute efter ett kliniskt rent akvarium, lite alger har jag inget emot men som det ser ut nu är inget roligt alls. Jag vill ha ett kar där växter och fiskar trivs, där alger inte gör det och där det är så lite krångel som möjligt. Typ så.