Låter bra med easycarbon dina växter kommer nog att suga i sig av det. Men jag tror du kan sluta med det när filtret kommit igång.
Vatten byten och vattenkemi. Satt och skrev en mindre uppsats, slutade vid 3 sidor... Det är inte mer akademia och förklaringar du behöver utan lugn och ro. Kan vi inte göra ett litet vad? Du tar lite bilder nu och sedan efter en månad? Under tiden doserar du PMDD som vanligt, lite EC och plocka inte ut något ur akvariet annat om gud förbjude du hittar en död fisk. Låt också filtret vara. Sedan byter du inte en droppe vatten! Ta sedan kort på samma saker efter den månaden. Om inte dina växter och fiskar trivs bättre och algerna minskat så kan du framöver kalla mig en riktig tokfan (om du har något bättre förslag går jag nog med på det!).
Fiskdöd vid uppstart. Min teori är lågt allmänt immunförsvar hos fiskarna i kombination med stress.
Vad jag tycker mig se är att så kallad ”vanlig fisk eller nybörjarfisk” som massproduceras har en hög dödlighet medan lite mer ovanliga och de som tidigare klassades som svåra klarar sig bättre. De senare odlas ofta av mindre odlare och ”de vanliga” i stora odlingar och säljs via ännu större grossister och affärs kedjor. Dessa stora är otroligt skickliga på att hålla liv i fisken med olika medel och dödligheten kommer hos slutkunden. Korta ledtider kan nog också vara en orsak. Ju snabbare det går från födsel till kund disk ju mer pengar tjänar man.