defdac skrev:Absolut. När man börjar köra med CO2 eller EasyCarbo så får man lite svängrum med vattenbyten. Gråskalan du ville ha.
Du borde kunna köra dubbeldos PMDD med EC och 25% vattenbyten och ett så stort bestånd L. sessiflora.
EC-dosering är jag lite sämre på, men det låter rimligt att börja försiktigt om du har Vallisneria.
Edit: Hade ett långt svar med en massa krångliga frågor som jag tog bort här. Kommer köra på ovanstående byten ett tag och se hur det tar sig.
esoxlucius74 skrev:(Vill bara säga att detta är den bästa tråden på Zoopet nu!! Jag följer den med spänning!! Sitter lite i samma sits själv som Vickson...)
Kul. Eller inte kul kanske att du sitter i samma sits men skönt att inte vara ensam. Berätta gärna om ditt kar, hur du sköter det och hur du tänker kring det som skrivs?
hawkse skrev:Körde själv EC ihop med både Vallisneria och javaormbunke under ett halvår. Vallisnerian växer men blir aldrig riktigt vacker. Bladen smälter innan de hinner växa till sig ordentligt. Javaormbunkarna växte på men ännu långsammare än vanligt. Som mest körde jag dubbeldos EC i mitt 310L kar.
Så, kör på, men väg det mot värdet på dina Vallisneria/javaormbunkar.
Ja jag har hört att det är nackdelen med EC, därav den lilla dosen (frågan är dock om det ens gör någon skillnad för övriga växter men ändå). Tänkte att köra halva dosen borde vara en bra avvägning men då är frågan halva dosen av vad (1 ml/50 l ger 3 ml om jag ska räkna på vattenmängd, 4 ml om jag ska räkna på akvarievolym, vid mycket växter (som jag tror att jag har har jag fått veta nu) kan man ta det dubbla vilket ger 6 ml räknat på vattenvolym och 8 ml räknat på akvarievolym. Så det var inte så lätt att tänka "halvdos" - därför tog jag det lägsta strecket på mätkoppen som var 2,5 ml.