PiaJo skrev:Jag följer tråden för jag har lite problem med det gröna luddet :(
har börjat köra med ec sen 2 veckor tillbaka och tycker att det har blivit lite bättre, har även mer snabbväxande växter i .
Oki, men då blir det kanske bättre då, får hoppas på det.
bossep skrev:Ursäkta om jag låter spydig eller dum men:
Jag tror du förväntar dig resultat alldeles för snabbt. Alla processer tar tid speciellt om dessa samverkar som till exempel bakterier, växter och alger. Med tiden (vi talar om månader) så kommer allt att stabiliseras om du inte tillför för mycket förändringar. At vara konsekvent och ha tålamod är en dygd! När du söker dig fram mot ett mål så försök att inte ändra alla parametrar på en gång. Dela upp dit problem i olika del problem. Att ta bort en ½ hink svärdsplanteblad på en gång skapar absolut en ny obalans. Varför knäpper du inte ett par kort och frågar oss här på forumet skall jag ta bort en del av bladen?. Då kanske vi kan hjälpa dig innan du gör något fel. Nu kans det lite som om vi får hjälpa till när skadan redan är skedd.
Ett enligt mitt sätt at se på saker och ting är att titta efter förbättringar i stället för försämringar. Dessa förbättringar kommer ofta långsamt men är ofta bättre indikatorer.
Ett bra tänk är enligt min mening så här: Mitt akvarium är nog ganska OK men det vore kul om det var lite mindre alger, mina växter växte lite. Sedan tar man en sak i taget. Komihåg det gamla ordspråket Rom byggdes inte på en dag.
Ingen fara med spydigheten men jag håller inte riktigt med att jag har bråttom. Tråden här startades för över en månad sen och innan det hade algerna byggts upp under ytterligare en månad. Akvariet har hela tiden skötts på samma premisser förutom dubblingen av PMDD för en månad sen och tillförseln av EC för två veckor sedan sedan (trodde det var en men det har tydligen gått två). När man ändrat parametrar under en månad - och sen lagt till easy carbo som beskrivits som giftet för bl a tofsalger är det klart om jag får funderingar när det bara blir mer och mer i stället för att i alla fall stagnera. Eftersom jag fått nitrit i karet bestämde jag mig för att rensa ut blad som var döda (helt gula) eller på väg att dö (stora gula fläckar) och det är inget som jag ser som negativt? Jag har lämnat kvar samtliga blad som varit "friska" på alla växter - även om de varit algangripna (annars skulle jag få ta bort precis ALLT i hela karet). Jag har aldrig haft behovet av att bygga Rom på en dag men när ett kar står i tre månader i hyfsad balans med lite alger och växter som är jättegröna och fina och det helt plötsligt börjar härja alger så är det klart att jag reagerar. Det jag vill veta nu är varför svärdplantorna har börjat gulna sista tiden (gamla blad gulnar bit för bit, yngre blad är helgula), varför tofsalgerna ökat och blivit gröna sedan jag började med easy carbo, varför jag inte ser någon förbättring eller ens att det stagnerat lite utan tvärtom att algerna (alla sorter) ökar lavinartat samt vilka tester jag bör köpa med tanke på gula blad och andra ev brister eller överskott - det tycker inte jag är konstigt alls? Jag vill förstå, jag vill veta och jag är jätteglad om personer som förstår sig på dessa saker kan förklara saker jag undrar över samt ge tips om vidare åtgärder ifall det finns några.