I morse försvann också alla yngel...men man blir lite förfrågande när man hittar en död fisk samtidigt... Blå Cikliderna har lugnat sig men det är för att de inte leker samt inga yngel fast de är fortfarande petiga på sina lek områden som de har bokat. Precis när jag hade skrivit klart det så började de leka..
Jag har nu studerat ett antal fisk arter med er hjälp, Zoopets fisk index samt en bok jag lånade på biblioteket idag där Kjell har varit med och bidragit med info.
Utav de jag var intresserade så har jag nu kommit fram till att ett val behövs för att alla fiskar skall må bra.
Alltså jag har försökt studera Amatitlania Siquia (Blå Zerbraciklid) för den är inte som sitt syskon Amatitlania Nigrofasciata (Zebraciklid), det är en korsning, har lite svårt att gräva upp mer info förutom det som står Zoopet. Om någon har erfarenhet med denna Ciklid, dela gärna för den är tillgänglig men det sägs att den gräver mycket etc, fast det är mer Zebracikliden som gräver, den blå är snäppet lugnare.
Archocentrus Multispinosus (Multispinosa-ciklid), har fått mycket info från Hannesc och är fisken jag först ville testa men har inte hittat den i Skåne. Nöjer sig med ett litet revir samt är lugn och fin.
Bujuquina Vittata (Randig Ciklid) samma familj som Blå Ciklid, något mindre samt inte så reviriska.
En annan av mina favoriter, Cleithracara Maronii (Nyckelhåls-ciklid), helt oförargliga även när de leker. De ska inte hållas ihop med större och tuffare fiskar.
Sist men inte minst, Thorichthys Meeki (Eldbuk), reviret är runt 30cm i diameter och försvaret är frontuppvisningar men annars allmänt lugn, jagar inte efter fiskar.