vickson skrev:
Standarden för att använda PMDD är vattenbyte 25-50%/v ja. Men det här har helt kommit ifrån diskussionen känner jag. Det är INTE ett nystartat akvarium utan har varit igång sedan juni som sagt var och jag har kört PMDD sedan början. Efter att jag fick en algexplosion har jag haft frågor gällande detta och näringen till mina växter. Därefter har jag funderingar kring att skära ner på vattenbytena (när jag hade akvarium förut böt jag inte så här mycket vatten) och hur jag då ställer mig gällande PMDD. Jag har läst om folk som byter allt från 10%/v och uppåt och undrar därför hur jag ska tänka med doseringen.

Vad du söker är inte skrivet i sten utan subjektivt och jag är övertygad att du lär dig med tiden genom att studera fiskar och växter. Kanske också med hjälp av diverse tester, etc.
Jag tror faktiskt du har mer kunskap och känsla en vad du erkänner för dig själv och oss. Lita på din magkänsla och observationsförmåga.
Vattenbyten: Gör det du tycker är rätt! Se hur dina fiskar reagerar. I ditt fall tror jag du skall byta vatten efter hur mycket du matar mäng fisk osv. Ta bort PMDD ur den ekvationen men tillsätt PMDD när du byter vatten.
PMDD dosering börja med standard eller dubbel dos. Du får snabbare resultat med det senare. DVS dina växter kommer att ta ut algerna. Se till att du har en ”target växt” exempelvis svärdsplantorna. Dosera för dessa. Håll ögonen i första hand på kväve och eventuellt järnbrist hos dessa.
Vatten och tester för detta.
Ta ett prov på ditt kranvatten efter att ha spolat en stund. Var noggrann med detta. Skriv upp de värden du får. Gör detta ibland speciellt om du har borrad/grävd brunn eller/och köper nya tester.
Nu har du dina utgångsvärden eller referensvärden. Mät sedan vattnet i akvariet och jämför dessa med referenserna. Du kan också mäta när du har doserat PMDD och ha detta som referens.
Om du gör så tar du bort en del av felen eller oexaktheten hos dina testpreparat.
Det vore intressant, rent akademiskt om du kunde posta dina testvärden här alternativt skicka till mig på PM.
Inkört akvarium eller filter. Det tycks som om du har lite Nitrit i vattnet om ej i skadliga mängder. Detta betyder att Ammonium inte bryts ned tillräckligt snabbt vilket är en indikering på att akvariet eller filtret är inkört! Alternativt beror det på att du har för mycket fiske, övermatar, etc.
Du lär inte få bukt med algerna förens nitriten = 0.