Flaxss skrev:i mina två större kar 250 och 375L byter jag en gång i månaden, ca 50-20%. i mina mindre 54L och under byter jag varje vecka.
tycker inte detta är så jobbigt för mig, som ansjo har jag slang som sköter det mesta.
jag har kört jordakvarium innan, växterna vä'xte väldigt mycket. där hade jag jordbotten (krukväxtjord) och sedan ett lager med grus över det och planterade. detta var i mitt 54L, hade en pump som passade karet, sedan stod det nära ett östfönster. här hade jag lite fiskar och bara fyllde på vatten det funkade för mig bra, hade inte så mycket alger däremot är det inte bra att sätta karet i fönstret då solen ger alger, hos mig växte växterna över och skuggade under till och mot sidan mot fönstret så jag fick inte massivt med alger. däremot ger du näring och samtidigt har jordbotten så får du alger.
bild på mitt kar, efter upprensing av växterna
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2677002
har även haft ett 30L jordkar med endlers i enligt samma skötsell som ovan.
här kan du läsa på Evas hemsida om hennes
http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/node/202
De som du byter 20-50%/månad i - byter du då 1 ggn/månad? Doserar du med PMDD? I så fall hur mycket?
Jag kör inte med jordbotten och kommer heller inte att göra det, därav ett av mina anledningar till att inte vilja sluta helt med vattenbyten - men jag vill inte byta mer vatten än nödvändigt och det känns överkurs att byta så här mycket varje vecka. Väldigt fina kar - både ditt och Evas och jädrar vad det växer.
ansjo skrev:Höga nitrathalter kan skada fiskar ja, men de nivåerna är väldigt höga kan jag skriva under av egen erfarenhet:p.
Att köra utan vattenbyte i ett sällskapskar med mycket fisk är absolut inget råd jag personligen skulle ge till någon, och sedan dessutom göda med PMDD ovanpå detta låter i mina öron lite riskabelt.
Om du kollar in Flaxss kar på bilden ser du inte speciellt mycket fisk, och jag har inte hört någon som kör Lowtech och har mycket fisk i karet. Nu vill jag inte hindra dig, utan vill du testa och du tror på metoden så ska du gör det, men håll ögon och näsa öppna så du upptäcker i tid om det går åt pepparn;).
Nej men det är ju just det - jag tror inte på någon metod. Det som skrivs låter ju väldigt logiskt och jag har inga argument emot - det är därför jag undrar hur andra tänker. MEN jag känner att byta mer vatten än nödvändigt för att anpassa sig efter växtnäringen i stället för att sköta karet på ett lagom sätt och anpassa växtnäringen efter det känns onödigt. Därför är jag intresserad av hur andra gör och resonerar.