ansjo skrev:
Gör det verkligen det? Att byta vatten för mig är ett sätt att hålla fisken frisk och vid god vigör. Att inte byta vatten kan även innebära att en del fiskarter stoppar upp i tillväxten då hormonnivåerna i vattnet blir för höga.

Så dessa vattenbyten på 20-30% i veckan är inte till största delen för växterna eller algernas skull utan för fiskarnas, men med mindre fiskbelastning kan du även minska på vattenbytena. Är det någon som frågar mig hur mycket de ska byta så säger jag oftast 20-30% då de allra flesta nyblivna akvarister gärna har lite för mycket fisk i karen.

Jo alltså, jag är också sån som kör med vattenbyten (och självklart är det för fiskarnas skull) men varifrån kommer siffran 20-30% i veckan? För 20 år sedan fick jag lära mig 1/3-dels vattenbyte/månad och det funkade bra då (min första arbetsgivare som ägt akvarieaffär sen 70-talet byter fortfarande 1/3-del). Jag kan förstå om man kör mycket fisk/inga växter men annars? Om man ser förklaringarna ovan så borde det ju funka helt utan vattenbyten och det känns som att denna ändå ganska stora siffra dykt upp "bara för att det ska vara så" om du förstår vad jag menar.

tulle89 skrev:
Jag blev sugen på saft.. ;)

Nä skämt åt sidan. Vilka underbara metaforer defdac! Grymt bra förklarat och till och med jag som ännu inte satt mig in i pmdd och växtvärlden mer än testat göda bara för alla andra gör det, fattar nästan vad det handlar om nu.

Har väl egentligen inte mer att tillföra till diskussionen mer än att även jag gör 30% vb/v. Nu kör jag förvisso malawi med bara få växter så för mig känns det ändå som något som ska göras. Men förstår vad du är ute efter vickson men skulle det inte gå att testa?

Kör vb en gång i månaden ett tag framöver istället och se hur både fiskar och växter klarar sig. För mig handlar inte akvaristiken om rätt och fel utan komma fram till den lösning som passar en själv bäst.

Give it a try säger jag och fungerar det så kommer många "sällskapsakvarister" bli glada med färre vattenbyte, om inte så får du stå ut med att kånka vatten ;) Då har du testat varjefall!

Jo alltså, visst går det att testa (som jag skrev ovan böt jag betydligt mindre för 20 år sedan) men jag är fortfarande nyfiken på fördelen med dessa stora vattenbyten, framför allt när man kan få så suveräna förklaringar över hur det funkar vid inga vattenbyten. Det måste ju trots allt väl finnas nackdelar med att slabba för mycket vatten också tänker jag.

Äh, det kanske bara är jag som tycker det är intressant med varför man byter så mycket vatten idag - det kanske inte finns någon mer förklaring än att "det ska vara så". Finns det någon som har nån teori eller byter mindre och tycker det funkar så skriv gärna.