Som jag skrev så bygger jag alla artbeskivningar på Zoopet på flera källor - så det är alltså inte jag som antar, eller vet utan det bygger på synunkter från flera olika experter. Men visst ibland blir det ändå fel - speciellt för nya arter där det av naturliga skäl ännu inte finns så mycket info.

Du tycks dock inte riktigt fatta att det visserligen är jag som skriver artbeskrivningarna på Zoopet så kommer infon mer eller mindre från många olika håll.

Har jag själv haft arten och odlat den under många år så bygger kanske artbeskrivning till 50% på min kunskap. Och är det en art som jag har väldigt lite kunskap om så står jag för kanske 10% av infon.

Bara för att nämna att som du påstår att det står en för lång max.längd angiven på Zoopet för Lepisosteus uculatus så står det max. 125 cm på Zoopet, max. 150 cm på Fishbase, och 125 cm i Baensch Aquarium Atlas.

Det finns 600 artbeskrivningar (med foto och hyfsad info) på Zoopet som är gratis för alla - jag vet i alla fall inte så många andra svenska akvariesidor som har så mycket gratis artinfo som Zoopet.

Men om det finns det så är det väl bara bra.

Det är alltid lätt att misstolka när man skriver såhär såhär så innan vi börjar disskutera om vem som inte fattar nåt så de ja menade var inte att du låter för säker i artbeskrivningarna! Det måste man ju så klart.(förutom de man skriver efter egna erfarenheter de borde framgå)
Jag syftade ju på den delen du skrev om att en florida gar är liten vid 50-60cm. (Sen vill jag inte komplicera till det här men ska det vara rätt så är det inte Lepisosteus uculatus(spotted gar) som säljs handeln utan det är Lepisosteus platyrhincu(florida) men det är ingen storleksskillnad att tala om mellan dom så i sammanhanget spelar de ingen roll).

Det är rätt, en fisk som du själv odlat under en tid borde du kunna skriva 80% av artbeskrivningen baserat på dina egna erfarenheter. Dock hade de kunnat framgå vad som är vad. :)

Men nu tar du saker ur sitt sammanhang igen! Jag är glad att det finns artbeskrivningar på svenska då det ofta är hit man hittar som nybörjare. Det jag menade var att nog många som betalar in pengar för att sedan upptäcka att det gick lika bra att googla :) Men det är eran affärsidé så j respekterar den. Men tror det kan ibland vara bra att höra andras åsikter också så ta inte för illa upp nu kjell ;)
Men som ja ser det så hade ni verkligen brunnit för hobbyn och velat dela den med alla så hade det inte kostat pengar. När man inte kan lägga upp bilder utan att betala osv känns som att man inte vill att hobbyn ska växa, (många av de speciellare fiskarna är guld också)