Tack så mycket för svaren.

Jag får nog nöja mig med mest mjukkoraller och sådant. Jag är inte omöjlig :) Det kan nog bli jävligt snyggt ändå. Men det känns som på era svar att man kan klara sig på under 8000:- totalt och ändå få ett välfyllt och vackert saltvattensakvarium om man är påläst.

Naturligtvis är det svårt att veta vad saker och ting kommer kosta innan jag har satt mig ner och tagit till mig all den kunskap som behövs för att starta ett kar. Just nu vill jag bara ha en ungefärlig kostnadsberäkning så jag vet om det är värt att gå vidare med det här i nuläget. 8000:- är max jag är beredd att lägga på mitt saltvattensakvarium i startkostnad. Skulle det vara svårt eller omöjligt att hamna under 8000:- så finns det ingen idé med att gå vidare med projektet. Jag har tillräckligt med saker att studera ändå ;)

NiXoN- Med feaborre menar jag en sån här ungefär: http://se.reeflex.net/tiere/21_Pictichromis_paccagnellae%20.htm
Vet absolut inte om de är passande i ett så litet kar objektivt sett, eller om det är lite samma som med clowner. Det finns ju de som har Clownfiskar i 37 liters Evolution-kar. Inte för att det på något sätt rättfärdigar Clownhotellet om det också är för litet, men rent objektivt så kan man väl inte direkt säga att det är djurplågeri? Skulle kunna bli en lång diskussion och det känns som att det har avhandlats tidigare.

En annan sak jag har funderat på- Behöver all sten vara s.k. levande sten för över 100:- / kg? Går det att köra typ 5 kg vanlig sten och 5 kg levande sten?

MVH