Jag kör easy life flytande filtermedium varje vattenbyte (tidigare för utbytt vatten - sista gångerna för halva karets storlek på grund av nitriten) - väntar därför till dagen efter att köra PMDD - kan det störa ändå?

Filtermedium är onödigt i växtakvarier iom att dom snappar allt ammonium, men du kanske får lite extra svängrum för ammoniumstörningar. Filtermedium gissar jag är någon form av socker/mat till filterbakterier. Jag tycker du ska fokusera på växterna istället för bakterierna. På något plan så kan man ju säga att dom konkurrera lite med varandra. Båda vill ha ammonium och nitrifikationsbakterier käkar CO2. Har för mig att att dom använder ickeorganiskt kol typ CO2 som kolkälla. Lite osäker där.

Filter är bara backup om växterna av någon anledning strejkar, vilket du med PMDD och EasyCarbo ser till att dom inte gör. Jag gillar KISS här. Keep It Simple Stupid. Jag strävar hela tiden efter att minimera saker jag stoppar ner i akvariet. PMDD och CO2 är allt. Och vatten såklart ,)

Blir det så även sedan jag började köra easy carbo varje dag? Det bubblar aldrig från växterna när jag byter vatten - däremot sitter det kvar syrebubblor i karet till kanske dagen efter på vissa ställen.

Nej med EasyCarbo har du gått halvvägs till ett CO2-berikat akvarium kan man säga och man kan bortse från att växterna blir kolförvirrade. Det är bra, det tar bort det största frågetecknet. Tillgång till CO2 är det viktigaste för växterna.

Mycket intressant att dom inte bubblar efter vattenbyte. Du borde se strömmande bubbelband här och där efter vattenbyte om växterna är pigga. Samt även en del bubblor som utvecklas ovanpå vattenspikbladen nära ljuset.

Gör vattenbyte och dosera EasyCarbo och PMDD direkt. Vänta inte till dagen efter. Det är en gång du kan vara säker på att växterna har precis allt dom behöver och då är det lite illavarslande att det är helt dött från bubbel. Jag tycker du har såpass stor växtmängd att dom borde orka dundra upp syrenivåerna direkt efter vattenbyte.

Innefiltret är nog fullt med bös nu men jag ville inte härja med det nu när det är sån obalans (kör vadd i det för att ta de små partiklarna) så det byter jag ju ut helt i så fall. Ytterfiltret har bara tuffat på i 3,5 veckor så där borde det inte ha hunnit komma igång riktigt med bakterierna än kanske? Cirkulationen är bra efter ytterfilterbytet, det vajar i alla växter, även de nere vid botten.

Istället för att byta ut innerfiltret, testa att ta bort filtermassan ur det och rikta upp utblåset lite mot vattenytan (ställ det horisontellt istället för lodrätt och vrid lite på utblåset, jag ser att du har en AquaEl där man kan vrida utblåskupan lite höger/vänster). Bra ytrörelse är väldigt bra även i växtakvarier. Även om slösar lite CO2 så får man jämnare gasutbyte och gasnivåer generellt i akvariet - och orkar cirkulationen hålla vattnet precis på mättnadsnivå så kommer växterna enklare öka syrenivåerna till bubbel-nivå trots cirkulationens utjämnande effekt på gashalterna.

Det där med bös tycker jag är svårt - jag slamsyger väldigt ytligt framme i akvariet som man ser - aldrig bland växterna men det kanske jag borde med andra ord.

Fluff/krafs-fattningen på häverten är att rekommendera:
http://www.defblog.se/picture/1589.html
Man frigör några fingrar som man kan dra igenom växterna och sprätta omkring inne i täta buskage. Tror de flesta håller såhär, men man vet aldrig. Lika bra att visa 8)

Jag ska inte försöka åtgärda ammoniumet alltså?

Det är inte så mycket du kan göra annat än att sköta vattenbytena och hålla böset lagom lågt och hålla näringsdoseringarna så att växterna kan snappa ammoniumet. Det värsta är om du har någon död fisk inne i ett buskage som ligger och osar ammonium. Eller övermatar. Jag brukar ge lite flingor varannan dag sådär. Det är bra om dom håller sig lite taniga så att dom naffsar lite alger som komplement.

Tror du fortfarande att dubbel dos PMDD är bra eller bör jag justera?

Japp håll doseringen fast nu.

Ang. bilderna är det skitsvårt att hålla rötter/prylar nära ljuset helt algfria om det inte står ett tätt buskage snabbväxare precis bredvid som skuggar. Men omöjligt är det inte. När växterna bubblar och växer bra brukar nytillväxten på alger vara minimal - dvs om man i det läget skrubbar rent prylar som är enkla att ta ur akvariet så brukar dom hålla sig algfria *länge*.

Man märker när saker och ting börjar falla på plats när rutan fortfarande är helt skinande fri från alger mellan vattenbytena, eller om det börjar dyka upp små hårda prickalger på glaset nära vattenytan. Då är man grymt nära sin sweetspot.

I det läget kan du börja plocka toffsalger från rötterna, som förmodligen börjat bli riktigt lätta att ta bort. Med Easy Carbo och glada växter börjar dom ge upp och blir riktigt lätta att nypa bort.