Praktbotier har stort krav på filtrering (nåja, filtrering gör det mycket lättare att hålla dem), och utvecklar lätt vita prick. Jag tror inte filteringen i ditt 50L räcker till för praktbotier även om du bara hade haft dem ensamma, sen är akvariet alldeles för litet som tidigare nämnt. Kolla temperaturen med finger och gärna med en annan termometer, minst 25 grader och syrerikt vatten är mer lr mindre ett krav. Jag tror du behöver göra vattenbyten 2ggr i veckan (om du inte redan gör det) tills du får bort praktbotiorna. Och byt inte med enbart kallt vatten för temperaturändringar ger dem lätt vita prick... om de inte redan har det då. Dock enligt min erfarenhet så är de slöa dör de nog inom 2 veckor såvida vattenbyte inte räcker. Kan vara vita prick, mina fick det utan att någon annan fisk i akvariet blev sjuk.
Edit: nu antar jag att de inte är fullvuxna utan runt 4-6cm. När de är fullvuxna är de lättare att hålla.
edit2: Kan tillägga att du ska se när du har släckt ljuset på kvällen ifall de inte blir aktiva efter 10min eller så. Vissa praktbotier gömmer sig när det är ljust i grottor.