Tour skrev:
det finns ju många ytterfilter att välja på som är bra, om jag hade varit du så hade jag valt ett som var snäppet större än den rekommenderade storleken till ditt akvarium.

t ex: du har ett 200 litersakvarium, då köper du inte filtret som är avpassat för 200 L, utan det som är avpassat för 350L, detta för att du har mer filtermedia= större bakterieflora i filtret, vilket i sig leder till stabilare vattenvärden.

angående vilket märke du ska köpa, så tycker jag du ska kolla runt lite på forumet, Eheim är ju alltid ett utomordentligt bra filter, och kostar lite mer än t ex. Tetratecfilter, har hört många som haft problem med ljud från tetratec, likadant läckage, men det finns garanti om det skulle uppstå, själv kör jag på Tetratec och har aldrig haft problem med vare sig ljud eller läckage, och jag tycker det är ett riktigt prisvärt filter, det är ju billigare än Eheims filter, men allt handlar ju om din ekonomi helt enkelt och vad du är beredd på att lägga för pengar på det.

Ok ska kolla rundor i butikerna. Känns som om man kanske inte behöver köpa det dyraste men man vill ju inte vara dumsnål heller. Det handlar ju trots allt om att fiskarna/växterna ska trivas.

fergu65 skrev:
Hej o lycka till med ditt första akvarium ..ett råd och de e enkelt lyssna på dom här inne dom vet verkligen hur ett akvarium ska skötas väldigt trevligt folk här och dom svarar ärligt o rakt vilket jag tycker är bra ..tråkigt med oseriösa fiskhandlare inte kul..så lycka till.:)

Japp, jag suger åt mig allt som en svamp :) Är mycket tacksam för all hjälp jag fått/får. Ett perfekt forum för nybörjare som mig!
/Mathias