vickson skrev:Hej bossep.
Jisses vad du tagit dig tid ser jag. Jag skriver akvariedagbok så jag har allt jag gör uppskrivet men det blir ett lååååångt inlägg. Ska jag verkligen skriva allt?
En sammanfattning istället:
- jag ser att platyna kliar sig direkt när jag stoppar i dem så det började alltså inte senare. Samtliga fiskar som kliar sig sedan under resans gång är inte konstant utan det kan gå ibland en eller två veckor utan att jag ser någon klia sig. Det är inte ihärdigt, hela tiden utan sporadiskt nån gång ibland per fisk.
- Fjärilarna kommer i tolv dagar senare efter platyna - inte två.
- som defdac säger stämmer inte Seras dropptest för nitrat - när jag nu kollar det med jbl är det 0 - i enlighet med Borlänge vattenverks direktiv.
- jag har inte ökat fiskbeståndet fort utan väntar mellan varje varv.
Ok Jag fick till det fel med datumen! Jag hoppade från flera trådar och det blev lite rörigt för en gammal man. Så din Nitrat test gav dig fel värden att fatta beslut på! Detta är ett stort problem. Vi fattar många beslut med hjälp av dessa tester och om dom visar fel blir våra beslut felaktiga.
Att skriva i all service jag gör, allt som händer och alla testresultat tar tid, lång tid. Jag har dock inte gjort några drastiska förändringar alls första månaden utan bytte vatten 1/ggn per vecka, hade då i easy life, pmdd dagen efter (förutom medicineringen då).
När skedde medicineringen? Jag misstänker att den tog dig tillbaks till ruta 1. Dvs. innan du stoppade i pilotfiskarna. Sedan kan effekterna ha släpat med fram till nu. Du läste på medicinburken att det bara dödade alla bakterier, svampar och mögel förutom de bra. Troligtvis total lögn och falsk marknadsföring, antagligen dödade det alla bakterier eller inga alls.
Så såg det ut tills jag fick tipset att öka pmddn i den här tråden då det blev ett tillägg alls. De största förändringarna är bytet av ytterfilter för en månad sen, tillägg av easy carbo och nya lysrör förra veckan - annars har det puttrat på utan förändringar alls. Jag är mer och mer inne på att algerna kom efter att snäckorna försvann. Förstod aldrig var alla tusentals snäckor kom ifrån eftersom jag vet att jag inte övermatar, tror att det var jättealgblomning redan då men att jag inte såg det för att de käkade upp allt. Jag förväntar mig inga drastiska och snabba resultat (vilket jag sagt förut). Tilläggas kan också att efter att jag bytte ytterfiltret har jag sett nån fisk klia sig nån gång, annars har det varit lugnt på den fronten vad nu det kan bero på.
Att byta ytterfilter är en MYCKET stor förändring! Du kanske rentav tog bort en stor del av bakteriestammen i ett svep! Byte av lysrör är också ett relativt stort ingrepp samma gäller EC och ändrad PMDD.
Ja, som många andra svrtvattens fiskar är dom troligtvis känsliga för Ammoniak.Att fjärilar får sår och inte funkar är tydligen väldigt vanligt har jag förstått när jag kollat runt här på forumet.
Tror jag också.Jag har kollat och kollat i dagboken för att försöka dra slutsatser vad saker kan bero på och mer än ovan kan jag inte komma fram till. Det enda jag sett är att kuhliina dött samma dag eller dagen efter pmdd men det borde vara en slump.
Du har Ammonium först och sedan Nitrit. Så visst kan du ha det och du kan förvänta dig att Nitriten kan gå upp. Nitrit är ett täcken på att Ammonium har existerat, postmortem i vissa fall.Nåt vaj är det dock absolut eftersom vissa fiskar dör (kuhlii, rubingurami och fjärilsciklider - samt nu då kanske otosar sedan jag börjat stödmata mycket mindre efter att jag fick nitrit) men andra klarar sig bra. Men ammonium - varför skulle jag ha haft det från dag ett som nystartat och skulle det inte ha gett med sig någon gång under alla dessa månader (när det inte visat någon som helst nitrit t ex)?
Har inte dina otosar en del fina alger att smaska på?
Har du 0 Nitrit nu?