Eftersom jag lever med liknande rackare kanske jag kan ge några ledtrådar.

Håller med defdac att det ser ut som Oedogonium eller Spirogyra spelar nog ingen roll vilket, jag ser ofta en mix av de båda.

Jag håller med defdac låt vattenpesten ligga och flyta ett tag! Låt den sedan växa upp så den når ytan.

Båda dessa ser ut att trivas bäst på ungefär 1 ½ - 2 meters djup i en klar tropisk sjö. Och jag tror det kan vara liknande din ljusmängd och spektrum. Ovanför detta skikt växer de inte. Det tycks också vara några av de få alger som växer på Vattenpest, Hornsäv och cabomba. Titta på bilden för typiskt växt sätt.
[ATTACH=CONFIG]39364[/ATTACH]
Dessa två alger fungerar ofta som substrat för andra alger och cyanobakterier. Jag hittar ofta exempelvis Lyngbya på dessa under vissa årstider.

Näring: Jag har noterat att dessa alger växer duktigt i vattnet där man har gödslat marken ovanför med exempelvis Urea. Så de gillar Ammonium.
Sist jag försökte odla dessa så tvär dog de av vanlig NPK gödning! Det kan faktiskt vara så att en ökad dos med PMDD KAN ha en negativ effekt på dessa!

Eftersom jag vet att dom är ljuskänsliga och trivs under ett visst djup så misstänker jag att dom gillar ljus i det blå spektrumet. Kanske du skulle testa med lite andra lysrör?