pwrdesign skrev:
Bosse, se ny bild i denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142754&p=1469293#post1469293

Jag försöker hålla isär det lite...

Ang storleken, azureus-yngel är ju 1.5-2 cm nu och kommer flyttas över till stora karet runt jul. De är ca 15 till antalet...

Våra Lombardoi-yngel är 5-8mm långa och kommer få gå till de är 2-3 cm.

Är det verkligen för litet? För litet för fiskarna, eller för litet för att kunna få till ett kar i balans?

Har eventuellt en möjlighet att flytta ut karet till hallen, och då kanske jag kan smyga in ett 50liters eller liknande istället utan att sambon märker nåt ;D

Storleken HAR betydelse!
Se det så här: Dina fiskar (Malawi) gillar inte vatten med hög närings nivå. I Malawisjön finns det knappast mätbara värden av Kväve (Ammonium, Nitrit, Nitrat) eller Fosfor.
I ett litet akvarium är det mycket svårt att kontrollera detta och det svajar upp och ned vid vattenbyten. Tänk så här. Var fisk behöver mat. Av mat blir det kväve och Fosfor, både när det passerar firrarna och om det blir mat kvar. Så om du har 10 yngel i 10l vatten så blir det mer kväve per liter vatten en om du har dessa 10 i ett 100 liters. Därför trivs och växer yngel bättre ju större volym du har. Man kan däremot avgränsa en yta när ynglen är små så de har lättare att hitta maten.

Det skall bli intressant att följa ditt Nano projekt! Jag har blivit sugen att testa så det blir nog en liten kub här på skrivbordet vad det lider. Men samma gäller här mindre vatten större svängningar mer svårskött!