och en skvätt öl för tur
This. Måste testa detta.
Brasklapp: Jag vill bara säga att vi alla är ute på tämligen djupt vatten i den här frågan. Mycket av vad vi skriver är baserat på hypoteser och observationer. Sanningen är att dynamiken runt alger och framförallt växtplankton är relativt okänt och mycket är under ständig förändring.
Exempelvis är det faktum att om man tillsätter NO3 som kvävekälla (i växtakvarier) så försvinner till stor del alger. Detta är något folket runt PMDD, bland annat defdac har upptäckt. Detta bestrids fortfarande av de flesta experter.
Det är bara att sätta sig ner och läsa Tom Barr-journaler på barrreport.com så inser man att den miljö/verklighet vi håller på med är oändligt mycket mer komplicerad än ett PMDD-recept.. Det roliga är att Tom Barr ofta försöker förklara varför det fungerar, trots komplexiteten. Detta är mycket större än att sitta och babbla på forum och skissa fram hitte-på-lösningar utan bakgrund till varför något skulle fungera eller inte fungera.
Anledningen att jag tar mig till det Tom Barr säger är att han har sjukt djup kunskap om alger och fysiologiska processer som involverar näring/CO2. När han hemma i sitt skyffe kommer på en hypotes så testar han den mycket mer vetenskapligt än normala hobbyister och tvekar inte att dela med sig av experiment som refuterar hans tidigare hypotes.
Dvs det är roligt att följa hans tankebanor som är logiskt sunda, spännande att följa hans experiment och fascinerande att få ta del av slutsatserna.
Det är vidare enerverande, på ett bra sätt, att han alltid föreslår experiment som bevisar eller motbevisar gamla skrönor som skyfflas runt i böcker och forum sedan urminnes tider. Jag tror inte jag sett en enda hobbyist som nappat på att faktiskt få större inblick i myterna genom väl riktade experiment.
När experimentet väl är utfört så uppstår det här problemet (som inte finns i TV-serier som CSI):
http://xkcd.com/683/
Men det spelar ingen större roll. Man har ändå kommit en liten bit närmare sanningen.
Det jag menar är ppm/l
Låter logiskt. Man kan nog säga att i normalt Svenskt kranvatten kan aldrig Si bli limiterade det är något annat som triggar dessa. Si är däremot nödvändigt för kiselalgens uppbyggnad så om vi inte har någon Si så har vi inte kiselalger.
ppm per liter? ppm ~= mg/l.
Eftersom vi aldrig kommer kunna begränsa Si är det mest av filosofisk betydelse?
De runda ser ut att vara ett kluster av exempelvis chlorella. Det kan kanske också vara en cyano typ Microsystis
Dessa båda är intensivt gröna, medans den här algen skapar bruna kluster.
1401 och 1403 är samma alg med olika förstoring.
Dessa kluttar kan vara duktigt klibbiga.
Dessa alger sitter oerhört löst och löses upp i intet när man gnuggar dom och blir ett flygande "dis". De kan bilda långa kolonier av slemtrådar som det räcker med att man kommer nära eller ändrar cirkulationens riktning för att dom ska kollapsa och virvla iväg.
Jag är inte främmande för att det kan vara en cyano av något slag och jag har själv ofta funderat över om det kunnat vara Microcystis, men efter en snabb bildgoogling på Microcystis så bildar den en intensivt grön soppa. Det gör inte den här algen. Snarare brunt slem.