En skvätt pilsner. Jag använde det i min hem mixade orkidé gödning. Funkade mycket bra. Men jag kokade den först. Coca Cola fungerade också!

Håller med dig, Tom Barr är MYCKET duktig och öppen, alltid öppen för dialog, etc. Om fler ”experter” vore som han vore det både lät och kul att jobba. Som du säger, det är STOR skillnad på teori, laboratorium och värklighet.

xkcd.com länken! Så sann, som doktorn sa ”operationen var en framgång men patienten dog".

Si, i den sjö där jag inte har kiselalger har vi mellan 10-30 mg/l eller ppm/l.
Jag är ganska säker på att kiselalger minskar och cyano ökar i förorenat vatten. Jag håller på att göra en ”live test” på detta och hoppas på resultat framåt våren.

Bild 1401 och 1403. Jag misstänker starkt att ”bollarna” är cyanobakterier och ”zeppelinarna” är kiselalger.[ATTACH=CONFIG]39485[/ATTACH]
Det finns en hel hög cyanobakterier som kan passa in men om de bildar lösa kedjor kan det vara till exempel, Anabaena sp.
[ATTACH=CONFIG]39486[/ATTACH]
Man skall inte haka upp sig så mycket på färger. Exempelvis blir Microcystis gula eller gulbruna när man odlar dessa i mörker. Dessutom byter många alger (cyano) färg under sin livsbana och i olika miljöer.