Sådär då har jag varit ute I trädgården och letat lite inredningsmaterial.
Jag börjar mer och mer fundera om et semi-nano är något för mig! Allt snyggt jag hittar skulle passa bättre i en 500 l+ burk.
Sanden är nog i finaste laget men många använder ju blästersand och det är nog lika fint. Dessutom vill jag ju visa att bottenfilter fungerar med finkornigt material. Hur som helst i morgon skall jag fixa lite grövre. Lite kuriosa om sanden. Det är nog den färskaste ni sätt, den ”föddes” i en vulkan runt 29 Maj i år och kom farande ned som svart regn och var rykande varm. Det skall bli kul att se hur den reagerar i vattnet!

Sand
[ATTACH=CONFIG]39524[/ATTACH]

Eftersom temat är vulkan plockade jag fram lite olika lavastenar. Troligtvis blir det problem att ens få ned en av dessa i burken. Det blir nog att ta fram hammare, vinkelslip och hilti borrmaskinen. Dessutom är jag allergisk mot ”här vilar Joan Blöt” gravstenar i akvarier men det är nog den enda lösningen. Nåja någon gång skall vara den första.

Svart sten
[ATTACH=CONFIG]39525[/ATTACH]
Rödbrun Sten
[ATTACH=CONFIG]39526[/ATTACH]
Förstenat trä (tror jag det kallas)
[ATTACH=CONFIG]39527[/ATTACH]
Om jag nu får för mig att skippa lavan så hittade jag en snygg rot bit som termiterna gjort att nummer av.
Men den skulle nog passa bättre i en större burk. Nåja det finns ju såg och machete!
[ATTACH=CONFIG]39528[/ATTACH]
Så vad har ni för synpunkter? Skall jag köra epoxy och sand som bakgrund och sedan samma sand på botten?
Skall jag skippa roten och hålla fast vid lava?
Skall jag ha lite kontrast och köra rödbrun sten och svart sand?