Enig i att med lite kväve i relation till fosfor så får du sannolikt cyano. Instämmer även i att låga näringsnivåer generellt ger kiselalger. Har dock inte kollat själv om det just är låg fosforhalt eller lågt näringsinnehåll totalt som gynnar kiselalger. Idén med fosforbegränsning instämmer jag definitivt med, hade själv provat det direkt om jag ville odla kiselalger. Säker är jag dock inte, iom att jag inte vet vad som händer/styr kiselalgerna. Verkligt bra utgångspunkt iaf. Att du inte sett något resultat hittills säger inte särdeles. Små förändringar kan i det långa loppet ge stora resultat.
Uppstart är jag också helt med på, det är i princip alltid kiselalger som kommer först. Som ovan; försök kopiera (och hålla konstant) förhållandena i en nystartad burk. Jag tror det ger kiselalger, krux är orsaken - att veta vad som händer. I vilket fall, gör man testet med näringsbegränsning, så riskerar man inget med ev. fisk i burken. Snarare tvärtom. Bra start.
Angående Vallisneria i djup sandbädd, så är min övertygelse att den funkar klockers - _OM_ inte sandbädden består av kalkgrus. Har testat lite olika växter i kalkgrus, och Vallisneria hör INTE till dem som trivs där. Inte ens med en liten tillsats av kalkgrus trivs den (eller de få varianter av dem som jag testat) med. De funkar baske mig bättre i en försäljningsburk på jobbet, med vanlig mogen grusbotten (2-4 mm). Tror, utan att ha testat något, att det handlar om pH/redox i botten. Kalkgrus ställer till det där. Kvävehalterna har jag uteslutit som orsak till stuntning, de har varit fullt tillräckliga i de fall jag mätt (nitrat).
Andra arter kan verkligen blomma upp och frodas med kalk i botten, men hittills inte Vallisneria (för mig). De funkar betydligt bättre i neutral sand/grusbotten som fått mogna. Om vattnet däremot är hårt verkar vara en fördel för de varianter jag haft hittills, men skippa gärna bottentrixandet med dem. Plain sand/grus som mognat är perfekt. Allt ovanstående givetvis under förutsättning att man inte tillsätter CO2. Extra CO2 sätter mycket ur spel.
Hilsen,
/P