zvärd skrev:
Jo det är en del växter - men inte så mycket som man ser annars på fina växtakvarier.

Hur luktar vattnet?

Gott - som det ska enligt pappa.

Är det frächt eller luktar det mycket "akvarium"?

Det luktar akvarium - men ingen illa.

Vad har du för botten grus?

Rådagrus (2-4mm?)

Hur är genomströmmningen på filtret och hur ofta gör du rent det?

På mellanläge. Det är kanske så att det är väl starkt. Rengörs varje vecka, + 30% vattenbyte.

Vad har du för temperaur i akvariet? Läser du av tempen från en eller flera termometrar?

26 grader - brukar bara ha en temp. Test med digital kökstempen säger 25 grader. Höjde temp förra veckan från 24 grader. Men som sagt hade en neon liknande men mindre vit, bula på nästan samma ställe för två veckor sedan - den är nästan borta.

Har du stoppat ner något nytt i akvariet den senaste månaden?

Möjligen eklöv. Kokade - i över 10 minuter. Svärdisen kom även i förra helgen för att han var för mycket på sina "tjejer".

Då har vi förmodligen svaret på dina problem.

Jag rengör mina filter ungefär en gång per halvår, det är stora ytterfilter som inte kan jämföras med ett innefilter. Men grunden är att ett filter ska skapa en bakterieflora som bryter ner "smutsen" i vattnet. Så filtret måste klara minst fyra veckor utan rengöring, utan att tappa i flås.

Gör det inte det får man stoppa ner något som hjälper huvudfiltret som ska sköta den biologiska reningen. Kan vara en cirkulationspump med en grov filtermatta för insuget som man rengör varje vecka.

När du dessutom stoppade i eklöv så ökade du på mängden material som ska förmultna. i vanliga fall så klarar växter som mår bra att hantera mängden multnande blad som kommer från dem själva, någon form av balans alltså. Men Eklöven är ett extra tillskott av förmultnande material som kan rubba balansen, framförallt som du inte har något filter i balans.

Så hur kopplar jag detta till dina vita fläckar på Neontetrorna?

Jo, de är mycket bra markörer på att något inte är bra i karet så inrikta dig inte på att de är sjuka utan på helheten inte är bra.

Med bakgrund till dessa funderingar har jag just statat en tråd i ämnet, som just nu kanske inte tar upp ämnet direkt, men det blir ju inte alltid som man har tänkt sig...

[COLOR=#0033cc]Varför så få frågor om TETROR?[/COLOR]