VisualDarkness skrev:Låter bra då jag velade flera gånger om vad skulle ha med då verkar mitt val vara ett bra sådant! :)
Har inte hunnit igenom den tråden ännu (dina är låååånga;)) men ska lusläsa den helt klart.
Lite korta frågor: Vad hade du de med, vad matade du med och tror du de slaktar alla snäckor?
Nej, nu ska jag inte sno din tråd mer tror jag. :p
Jodå, sno på bara - det är kul!:)
Den där tråden är ganska "tom" på information om dessa ciklider, så den är nog ingen bra läsning just för det ändamålet - men man kan ju titta på lite inredningsdetaljer, om inte annat.
Comp-gruppen är en ganska... vad skall vi säga, "knepig" ciklid som beter sig lite olika beroende på vad man ger dem för förutsättningar.
Man kan ha ett ganska naket kar med få stenar och några stora snäckor utplacerade lite random sådär... då brukar ofta en eller två hanar ta varsitt revir, och tillsammans med varsin hona ta en snäcka i besittning. I ett sådant scenario tycks det som att reviren kan vara ganska små och tajta och de håller sig i denna snäckas omedelbara närhet - och försvarar kraftigt. Det här är ett ganska kul sätt att uppleva compressiceps - man ser vad dom håller på med och kommer dom ganska nära in på livet.
Ett annat scenario är att man inreder med mycket sten och trånga, höga och extremt smala grottor. Skiffersten passar utmärkt för detta. Jag tycker ändå att man bör ha några strategiskt utplacerade snäckor trots denna inredning, då de ofta väljer dessa som lekplats trots allt. Att få comp. att leka i grottsystem så krävs det att honan, men inte hanen, når längst in i stenskrevorna - honan sköter själv romvaktandet, men hanen försvarar reviret.
Nackdelen med stensättningar är att reviren lätt blir vidsträckta och en hane kan ta över stora, om inte hela karets stenläggning - det blir med andra ord inga naturliga gränser. Är karet i detta fall inte så jättestort kan det bli problem med en dominant hane, som tar över showen. Nu behöver det inte bli på det sättet men risken är ganska stor. Lägger du en steninredning så försök att göra några avgränsande sandstråk mellan stenpartierna - då blir det en mer naturlig åtskillnad mellan paren - som ju givetvis kommer att etableras.
Jag tror inte de går på snäckor sådär allmänt, men det är jagande ciklider som säkerligen inte drar sig för att försöka att "nosa" på en snäcka om det blir läge.
Jag gav mina fryst artemia, räkmix, vita och svarta mygglarver och så mycket levande foder som möjligt - vattenloppor etc.
Jag hade sju stycken compisar - varav en hane blev stor och dominant - det var den enda hanen som bildade revir och lekte - med en hona... såklart...
De gick tillsammans med två par leleupi - och dessa är ju ett kapitel för sig själva... enormt aggressiva och tuffa. I ett framtida T-kar skulle jag kunna tänka mig att enbart köra leleupi - dessa är fantastiskt intressanta - och lättlekta!
Vi kommer nog att gagga mer i din tråd framöver - det är kul att du skall köra Tanganyika, ett mycket trevligt val!:)