Mats Bryzell skrev:Halloj!
Förjävla fina bilder du tar på fiskarna!
Jag (och Ansjo) har ju varit hos er och fått kolla på det här enormt läckra karet, mycket trevligt!
Ang. det här med Påfåglarna och yngelvården så räcker ju akvariets volym till hur bra som helst och det är sparsmakat inrett - det är inte där "problemet" ligger, utan det faktum att ett antal ellioti har sina revir precis intill Påfåglarna. I naturen, som man ju försöker efterlikna så mycket man kan, har ju inte dessa ciklider sina lekplatser så här tätt intill varandra. Följden av detta blir att elliotiarna blir som "myggor" som besvärar Påfåglarna - som ju bara av sin egen storlek rör runt och inte kan hålla ordning på sina yngel på ett effektivt sätt.
Det är likadant när man har stora Discusar i ett "sällskapskar" och dessa går med yngel - när de skall mota bort några tetror eller mindre ciklider så far de runt och vispar omkring med sina stora platta kroppar och det blir snabbt skit av yngelsvärmen.
De bästa och mest framgångsrika påfågelslekar jag sett är då ett par får gå ganska ostört i ett rymligt kar. Jag tror nog att ni trots allt snart får se rejäla svärmar med påfågelsyngel - det är ju inte försvarandet i sig som det är fel på, utan mer att de mindre elliotierna "stör" dom, och detta kan de nog få häng på efter några gånger!:)
Man tackar man tackar! :)
Tack för ett bra svar! Tror med att det är det som gör det... Elliotisarna är ju väldigt revirhävdande (framförallt mot varandra) och påfåglarna är ganska snälla såsätt.
Men att ynglen blir uppätna är helt enkelt något man får räkna med när man trycker ner massa fiskar i samma kar:p
Tycker så synd om påfåglarna för jag tycker de ser så "ledsna" ut ibland haha!
Nu har vi ju massa Geophagus i karet med, så det gjorde nog att ynglen försvann fortare kan jag tänka mig. Förra gången hade vi bara påfåglarna och våra 2 Elliotipar.