Ujuj, här har jag inte uppdaterat på ett bra tag.
För er som såg min tråd ang. bruna alger så vet ni hur det ligger till där, ett problem som jag hoppas ska lösas inom en snar framtid då karet kommit i balans igen. Annars har det inte hänt så mycket, mer än att lite inredning förändrats och invånarantal. Har även byggt in akvariet så det enda man ser är framrutan. Bild på detta kan ses här.
Som ni ser så ser karet ganska tomt ut. Därför ska jag imorgon, onsdag, till djuraffären och köpa in fler plantor, mer inredning (främst rötter) och jag ska även se om de fått in några Sewellia lineolata. Invånarna i karet just nu är en röd juvelciklid (en hona, hanen gick bort för någon vecka sedan, okänd anledning då han såg frisk ut, åt som vanligt osv men dagen efter hade gått bort), så en hane ska köpas in så honan inte känner sig så ensam. Plus att jag fick detta paret till lek, även om det inte blev något av rommen. Så jag tänkte ge det ett par försök till, det vore kul att få se ett par röda juvelciklider leka, lägga rom och att det faktiskt dyker upp lite småttingar. :]
MEN, mitt största problem nu är att jag måste välja fiskar som inte fullvuxna öronålar kan se som mat. Dvs, fiskar under 5-6cm är inte att tala om. Jupp, tre fullvuxna öronålar bor även i detta karet nu (sedan 2 månader tillbaka) och regerar bottenskiktet. Faktum är att sedan dessa öronålar flyttade in i karet så har jag knappt sett skymten av mina ancistrus, det verkar helt enkelt som om de inte vågar ta sig fram längre, iaf inte under dagtid. Dock är de ju främst nattaktiva, så vad de gör under nätterna vet ju inte jag men eftersom mina ancistrus ofta visade sig även under dagarna, innan öronålarna kom in i bilden, så antar jag att de blivit fegare.
Dessa öronålar fick jag ta över efter en släkting vars 1000l-kar inte längre finns. Många anser nog att fullvuxna öronålar, och dessutom tre stycken av dom, är för stora för att bo i ett kar på 220l och till viss del kan jag hålla med men än så länge har de inte visat några tecken på missnöje eller att de mår dåligt av det. Dock kan jag inte förneka att om jag hittar ett bättre hem åt dom så kan jag eventuellt sälja dom för en symbolisk summa.
Utöver det är det tomt. En röd juvelciklid och tre fullvuxna öronålar (30cm styck ungefär), och med tanke på öronålarnas storlek och att de regerar bottnen så behöver jag få tag på ett par fiskar som föredrar att hålla sig vid mellan/ytskiktet och som inte är såpass små att de blir fiskmat på en gång. Sewellia lineoatan är inte särskilt stor och håller sig oftast till bottenskiktet men jag har en stark känsla av att öronålarna låter dessa fiskar vara, precis som de låter ancistrus vara då ancistrus är så beniga och taggiga att öronålarna helt enkelt inte tycker om dom.
Röd juvelciklid härstammar ju från centrala afrika, men det innebär inte att fler fiskar bör härstamma från samma område. Mitt akvarie är ingen biotop så sett. Däremot är jag svag för ciklider överlag, så om ni har förslag/råd/tips att ge vad gäller framtida fiskval så lyssnar jag gärna till dessa. Juvelcikliden är ju ganska tuff av sig och har även en förmåga att bita sönder fenorna på andra fiskar, främst då fiskar som är mindre än de själva. En tendens som (åtminstone) mitt par visat främst under lek.
Tips?