Har själv tre fullvuxna öronålar och de visade samma symptom vad gäller maten i början. Provade också med levande, fryst och torrfoder. Allt ifrån maskar som jag hittade ute (som jag givetvis sköljde av innan jag la ner i akvariet), till skalade räkor och vanligt flingfoder, ingenting dög. Men efter ungefär en vecka så började de äta lite smått och efter det har dom varit väldigt snabba på att hugga in på räkorna så fort de bryter vattenytan, så jag skulle tro att öronålen du har kommer att börja äta inom kort. Har du inte provat att ge dom skalade räkor (tinade) så prova det, mina öronålar älskar det.
Vad gäller hinnan över ögonen så kan jag inte riktigt besvara det, hur länge har hinnan varit där? Hur ser alla värden ut i karet? Det kan vara en parasit men hade det varit det så borde ögonen i sig ha svullnat upp lite. Det kan även vara så att hinnan är en typ av försvarsmekanism, något som dyker upp om öronålen upptäcker att det finns mycket vassa föremål i karet, då hinnan fungerar som "skydd" för ögonen. I de flesta fall (vad jag hört/läst) så finns det inte mycket man kan göra åt den typen av "sjukdom" du beskriver. Förhoppningsvis finns det någon här som är mer kunnig ang. sådana här sjukdomar än vad jag är, och vet vad det är för någonting öronålen drabbats av och ev. metoder för att avhjälpa besväret.