bossep skrev:Med den pumpkapaciteten och ett växt akvarium skulle jag nog dela upp flödet så hälften går genom sanden och resten används för cirkulation. Dina växter och kritter trivs nog bättre så. I ett sjöciklid akvarium utan växter hade jag kört hela volymen genom botten och haft en lika stor eller större cirkulationspump. Jag skulle också använda något finare filtermaterial som mekaniskt förfilter och göra rent detta ofta exempelvis dagligen, var 3de dag eller max 1 gång i veckan lite beroende på belastningen. Orsaken till detta är att du får bort en massa organiskt material innan det hunnit brytas ned.
Broddans petflaska och ditt PVC rör är finurliga lösningar så man slipper att mulmet ramlar av när man gör rent. En annan finurlig grej är att man tar det syrerika ytvattnet och trycker ned det i botten då får bakterierna större syremängd att jobba med. Nackdelen med det är att vissa växter inte gillar för mycket syre runt sina rötter.
Jag har ett T-rör så hälften från pumpen går neri botten och andra hälften för ytcirkulation precis som du nämner :) Ska göra rent filtret oftare nu i början då kanske även öser i lite mer filtervadd för extra filtrering får se hur jag gör.
Broddan klart du ska ha en projekttråd som vi kan följa!!