Kämpar fortfarande med mina 3 sewillior. Prövade att mata rejält sent igår för att helt hoppa över matningen idag. Taktiken var att 10 st små danior först skulle få äta sig trötta på flingfoder (vilket dom gjorde) tillsammans med 14 stycken fembandsbarber. Därefter lade jag i en nypa sjunkande granulat som också delvis åts upp av ovanstående men också hann sjunka till botten. Fyllde på med en kub finhackad fryst artemia + en kub cyklops efter att mina två stora innerfilter hade stängts av. Borde blivit en härlig matmatta att äta för hungriga sewillior.
Har dessutom 3 Garra Flavatra som äter allt som rör sig.
Tänkte mig ha 3 pigga Sewillior idag men tycker inte att det ser ut så. Fråga:
Är det någon av er som har sewillior som kör med co2?
Jag har en liten mäskpump som går vilket självklart inte gynnar syresättningen i karet (vilken Sewilliorna är beroende av). Å andra sidan har jag mycket växter som borde syresätta vattnet rejält + hyffsad cikulation (ett Fluval 4U 1000l/h som är inställd på mittenläget dvs bra cikulation mellan yta o botten men även ytan blir hyffsat piskad. Ett okänt typ 1000l/h som ligger på botten och skapar strömmande vatten över skifferstenar. Ett typ 350 l/h som piskar ytan i motsatt hörn från Fluvalfiltret. Troligen gör ytcirkulationen att jag inte får så stor effetkt av co2 pumpen men det har jag ju såklart ingen koll på. Karet är på 200 liter.
Kan det vara bristfällig syresättning/co2 som gör att Sewilliorna blir slöa?
Alger har jag så det räcker åt alla och Sewilliorna äter i pigga stunder en del av dessa. Tacksam för hjälp.
MVH/Lasse