För att svara på några av dina frågor:
1. Färgmässigt är de som är vanligast (iaf i malmöområdet) de som ser ut som på den andra bilden i artbeskrivningen:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1
Första bilden tror jag är ett ganska sällsynt exemplar + en väldigt bra bild.
Prismässigt mellan olika färger vet jag inte, men de som ser ut som den jag nämnde borde nog ligga på mellan 75-95 kr skulle jag tro.
2. Om du kollar på länken som jag skrev tidigare ser du skillnaderna på hanar och honor, honor blir som gulast när de leker, annars är de lite blekare.
3.Hanens fenfärger är nog ganska konstanta, det är mestadels honans gulhet som varierar.
4. Förutsatt att utrymme räcker till kan en hane "serva :p" upp till 5-6 honor, men beroende på hur många du kan ha beror på hur stort ditt kar är, en hona brukar vilja ha ett revir som består av en grotta, samt en yta som är ungefär som en cirkel runt nämda grotta med en radie av upp till 30 cm, beroende på hur tättplanterat osv. Hanen vill ha ett betydligt större revir, så om du inte har ett väldigt stort kar misstänker jag att en räcker, vet dock inte hur agressiva de är eftersom jag har ett litet kar (42 liter) och inte vågat testa med två hanar :P
5. Ingen aning.
6. Känner inte till några speciella sjukdommar de är mottagliga för.
Foder: Jag fick rådet frusen artemia av min djuraffär.
Beteende: Svårt att beskriva, de känns dock ganska lugna när de simmar runt, de stirrar inte så mycket som t.ex black mollys. De kan dock få sina utfall om en annan fisk stör dem i deras revir, jag har dock aldrig sett några skador i mitt kar.
Finns säkert andra med mer erfarenhet än mig, så rätta mig gärna om jag har fel :)