Tycker inte alls att det finns någon anledning att mobba ut dig :)
Obligatorisk bordsbön går självfallet "fetbort" men de som vill ber självfallet vid bordet. En lärare skall lära ut det som står i läroplanen och måste hålla sig ifrån absoluta "sanningar" vad gäller religion & politik baserat på egen övertygelse.
Däremot är jag faktisk litet kluven när det gäller vissa av våra kulturellt cementerade traditioner som ex. avslutningar i kyrkan, julpsalmer osv. Själv, trots att jag haft min syn på religion sedan väldigt unga år, tyckte jag det var ganska mysigt med kyrkoavslutning och valde helt enkelt bort den religiösa biten (då bad man i kyrkan - vilket alltså jag inte gjorde) och kände mig inte alls kränkt över att behöva befinna mig i denna fiktiva gudens "boning".
I Sverige har vi en lång tradition med kristna inslag och detta ingår i vår kultur oavsett om vi är kristna eller ej. Nu är förvisso stat och kyrka separerade och på så sätt kan man tycka att all form av tro får "f-n klara sig själv". Detta tycker jag nog samtidigt som jag anser att vi, av kulturella skäl, skall låta kristendomen ha en särställning framför andra religioner.
/J