Sewellior är kassa algätare, men de behöver ändå alger för att överleva. Har 11 stycken i ett 280 tillsammans med 7 botia striata och 5 schistura cf. balteata. 4500l/h och mycket stenar. Karet fick gå med lågt flöde, mycket belysning och ett par endlers i ungefär 2 månader innan jag satte på mer fart på vattnet och resten av fiskarna flyttade in.
Resultatet var ett kar med många olika typer av alger som ger sewelliorna den miljö de mår bra av. Ett år senare har jag lika mycket alger som när jag "startade" karet och sewelliorna mår toppen. Matar endast med flingor för botiorna och schisturorna. Även dom mår toppen och ingen svälter. Alla fint utfärgade och härligt runda om magen samt mycket pigga.

Många runda och platta stenar som alger kan växa på är det bästa mina sewellior vet. De sitter på stenarna där strömmen är som starkast och gnager för fullt på algerna. De har sina favoritstenar som de gärna försvarar. Varken botiorna eller schisturorna stör dom. Alla gör sitt och är lyckliga.

Läste en tråd på ett annat forum om en kille som blandade lite urin i ett kar som fick stå i mycket solljus. Däri fanns stenar som alger snabbt växte på. De stenarna la han sen ner till sina sewellior som de fick kalasa på. Inte fräschaste kanske, men nöden har ingen lag ^^