defdac skrev:
När startade du om akvariet?

Nytillväxt på Hygrophilan ser väldigt algfri ut så dom verkar precis börjat ta sig, typ som om du gött (dock lite för lite) ett par månader eller så. Lustigt att algerna mest verkar klara att sätta sig på rötterna. Rulla upp dom på en ruggad grillpinne och slit bort dom innan vattenbytet och låt Hygrophilan breda ut sig mer.

- Jag minns inte nu när jag startade om, men det var väl någon eller ett par månader sedan. Omstarten gjordes just pga all algpåväxt på både växter och inredning.

Märkligt nog hade jag inga alger öht för några år sedan då jag bytte vatten mer sällan och inte gödslade med PMDD alls OCH hade sämre belysning. Förklara det den som känner sig vid sunda vätskor...

Så...det stämmer att mina växter är mer blekgröna än kärnfriskt mörkgröna o jag vet inte varför. Fiskarna verkar må prima hursomhelst.

Skall tillägga att "algerna" eller vad f*n det var för långa slemmiga trådar jag rullade upp igår, var klart ljusgröna när jag lösgjorde dem att flyta fritt i en hink med klart vatten. Väldigt ljust klargröna i färgen. Om det ger någon ledtråd vet jag inte, men dock.