Nja, man får inte mer syre i vattnet med vilka luftbubblor som helst, där är vi överens. En normal luftslang med hyfsat stora bubblor menar jag gör "nada", dvs, intet. Däremot, sätter man en venturi på utblåset och får _mikrobubblor_ med luft ut i vattenkolumnen... då är det något annat. Iaf som jag tänker, jag har inte testat tillräckligt själv. Jag ser det iaf i nuläget som sant att "syresätta" och syresätta är två skilda saker, om vi pratar luft och storlek på bubblorna. Om bra genomluftning också driver ut andra gaser ser jag som en hyfsat öppen fråga, beroende på hur man kör. I ett droppfilter torde det vara rätt sant att verkligen all CO2/N2 försvinner - om inte filtret är rätt slutet. Vi landar återigen i hur fanken man kör grejerna och en mängd parametrar som man behöver fundera massor kring. En luring, igen. Vore najs att få testat mycket av det här, men jag har varken tid, ork eller grejer för det. En vacker dag... *s*

Hilsen,

/P

Vad det gäller syresättningen så tycks man glömma en viktig del, kanske för att det är så allmänt känt.
Växter och alger producerar rejäla mängder av det. Vid exempelvis en algblomning blir ytvattnet översaturerat och det avgår syre till atmosfären. Samma händer när växter ”bubblar”.
Håller med, en vacker dag!