Det där med död och sjuk fisk I affärer är nog ett nästan lika gammalt problem som hobbyn självt.
Även den bästa och mest välskötta affär kan drabbas av någon sjukdom. De kan också ha fått en dålig sändning från någon grossist. De flesta affärer har nog ingen egen karantän nu för tiden.
På den tiden när jag jobbade i zooaffär var det alltid svårt om man fick någon sjukdom i ett akvarie och exempelvis satte upp en skylt eller flyttade fisken till karantän. Man kunde ge sig tusan på att just det akvariet var mest intressant och ofta sjönk försäljningen över lag. Det var bara riktigt inbitna akvarister som uppskattade att man inte sålde sjuka fiskar.
Men om detta är ”normal status” skall du nog inte handla i den affären.
Om du inte vill säga till så kan du ju gå ut i tyst protest. Men jag skulle nog säga något I stil med “jag hade tänkt köpa ett par XXXXX YYYYY men jag gör nog inte det eftersom det finns så många döda fiskar i era akvarier just nu”. De flesta affärsidkare är lyhörda för förlorad försäljning.
Beställa fisk KAN vara en bra ide men i så fall bör du nog ha ett karantänsakvarium hemma och i gång så du inte släpper ihop ny fisk med dina gamla. Du kan då medicinera där om nu fiskarna råkar ha någon sjukdom.