PatrikMalmo skrev:Bosse,
sant, aldrig får man vara riktigt glad och är man det så regnar det... ;) ...klart det finns andra parametrar som inte är konstanta, och ljuset är det ju inte heller. Mulen dag eller full sol skiljer en del. Du bör iaf ha en grym kväve/fosforfälla med VH och de borde väl klippa CO2 från luften ("the aerial advantage"). Instämmer i slutsatserna där, helt klart. Vad händer med VH efter skörd? Gödsel, eller? *nyfiken*
Sant, sant det finns moln även på en tropisk himmel! Dessutom är det svinkallt här just nu, nåväl kallt och kallt min termometer pekar på 16 grader +.
Ja det här med VH och kväve fosfor är helt otroligt och som du säger de tar det mesta kolet från luften. Det är faktiskt en riktigt kul växt med oförtjänt dåligt rykte!
Vi skall göra biogas/gödsel av de vi skördar. Just nu har vi 2 st lab burkar på 200 liter men det går lite trögt med gasen i kylan. Hur som hälst så fungerar det. Så efter jul skall vi bygga en pilotanläggning på runt 20 m2. Vi räknar med att kunna stoppa in 1 ton om dagen i den.
Förhoppningsvis får vi sedan pengar till det riktiga projektet. Vilket vi inte vet storleken på i dag men vi räknar med att ha 100 ha VH stående i sjön. Som det växer nu (de fördubblar sig var månad) så blir det en ansenlig mängd! Jag har upptäckt en hel del kul saker med dessa plantor men det är lite för tidigt att publicera resultaten. Det kommer nog framåt våren.
Kul att ha så många dammar att trixa runt med. Jag är verkligen avis på ditt jobb... ;) Tror du kommer allra längst med flytväxter för att få fisken lycklig, som ovan så finns det ju ingen begränsning på C där. N/P klipper de från vattnet. Påverkar inte vattenvärdena mer än som näringssugare, vilket däremot vattenpesten gör. Har sett något experiment där de drivit upp pH till 10 (eller om det var ännu högre?!) i dammar med kraftiga bestånd av just vattenpest. Det är ju en "karbonatväxt", därmed den stora effekten.
Förhoppnings vis skall det bli lite fler dammar nästa år! Jag har också tillgång till ett par kanaler som i dag är hopplöst outnyttjade.
Problemet med flytväxter är att det blir mörkt under och att det blir syrefattigt så man måste hålla lite koll på ytan. Vattenpest knaprar alltså karbonater vilket man bör kunna utnyttja! Jag misstänker att så även är fallet med mina cyanobakterier, Microsystis och kanske även vissa Lyngbya. Detta är något jag hoppas kunna bevisa under nästa år.
Ingen förklaring till flaskan, får se om jag greppar händelseförloppet först. Du tog syrefritt mulm med lågt pH, fyllde en PET-flaska med det till hälften, tillsatte bikarbonat och höjde pH? Flaskan krympte sedan ihop? Om det var så bör något i luften i flaskan ha konsumerats, kanske syret, till nedbrytning? Vet inte om pH-skillnaden förklarar något, behöver inte ha något med händelseförloppet att göra. Händer samma sak om du skippar bikarbonatet, är väl ett spontant test för att utesluta/bekräfta om pH påverkar händelseförloppet.
Hilsen,
/P
Flaskan innehöll digestat av ren VH biomassa från min anaeroba acidfikationstest och producerade en del gas. Troligtvis CO2. Det pös lite när jag öppnade korken.
Sedan labbade jag lite med soppan och tillsatte bikarbonat för att höja Ph. Sedan slog jag tillbaks joxet i flaskan och satte på korken. Troligtvis hade jag korken på ett tag lite löst men drog fast den för att det luktade lite illa i tvättstugan. Sedan glömde jag bort det hela. Men kom på att det kanske inte var så smart att ha en gasreaktor som var helt tät och jag hade förväntat mig att det skulle bli mer gas med lite högre PH och rusade ut och skulle öppna korken innan det small! Döm om min förvåning det hade blivit tvärs om!
Vad jag tror hände var att bikarbonaten eller alkaliniteten drog åt sig CO2 och därför försvann gasen. Detta betyder i sin tur att Vatten med karbonater kan ta åt sig CO2 från gaspelaren ovanför. Frågan är då hur man kan använda sig av det. Nästa fråga är om växter kan använda kolet i den soppan?